مشاهد  

مرسلة بواسطة كرانيش

ورا الكواليس
اتنين شجر
واتنين لمون
واتنين حبّيبه بيتقاسموا أحلام بكره لبعده
وبيقترحوا أسامى عيال مرسومه فى نص الحلم
وبيتخانقوا..على مين هيودى الواد المدرسه فى الصبح
ومين هيحاول يمسك مصروف البيت
........بعديها
بتبان الضحكه على وشوشهم
لحد عنيهم ما تدمع
وبيخلص مشهدهم عالضحكه ام دموع

......

عالمسرح
بتبان انت ماسك جرنانك تحت دراعك كالعاده
مع انك مبتقراش منه
غير العنوان المتصدر فى الصفحه الأولى
كالعاده-هتلاقى وظايف بالكوم
بتشاور عالأتوبيس المزحوم
كالعاده
وبتحشر نفسك بين البني ادمين المخنوقه بموت امبارح
فالعادى ان يموت بكره
تبدأ ملامحهم تتكسر
فتلاحظ انها تشبه كل وشوش الناس من حواليك
الا انت
عاوز تلحق مواعيدك بالثانيه
هتروح عالكورنيش كالعاده
فتلاقى البنت اللى بتديك مواعيد مش مظبوطه
مهيش موجوده كالعاده
تبدأ تضحك نفس الضحكه ام دموع
تستغرب بعديها
ليه مبيكملش الحلم لحد الآخر؟؟!
مع انك بتكرر كل التفاصيل
وبتيجى الكورنيش
وبتفضل تستناها_كالعاده

.......

الناس بتسقف
فكراك بتمثل
ودموعك من ضمن المشهد

This entry was posted on ٢٢:٤٥ . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

60 التعليقات

ليه بجد
ليه مبيكملش لحد الآخر
ليه الناس بتصقف
رووووووووووعة
بجد حلو اوي
اوي
اوي
مش محتاجة كلام

يا سلامو عليكو

بنوتة رقييق جدا
واضح من البلوج

المشاهد روعة وانعكاس حقيقى للواقع

تسلم ايدك يا فندم

اسعدنى وجودى عندك

سلاموتو

يمكن عشان فيه ناس مش عايزانا نحلم ؟
أو يمكن واقعهم أهم من حلمنا فبيضربوه بالرصاص
--
كلام مليان مشاعر
--
شكرا

السلام عليكم
أولا دي أول مرة أدخ المدونة الرائعة دي
ده ايه الابداع ده كله
يا ترى انتي عارفة ان الابداع الفني ده أكاديمي ولا لأ
انتي دارسة أدب
أقولك على رأي أدبي خبير
روعة الأداء تكمن في أن منحنى التأثير يرتفع تصاعديا مع الاستمرار في القراءة
بجد ما شاء الله عليكي

ايوه كده عاميه .انتى عاليه فيها عن الفصحى بلاش تلعبى كتير فى الفصحى ياسمر لانك بتحاولى ترسمى احساسك اللى اتعودتى عليه فى العاميه فى الفصحى فبيبقى تكرار مش اكتر
انما المسرحيه دى حلوه

ما هو فعلا بيمثل !!!!

واللهي أنا خايف من فتوى تطلع تحرم الاحلام
والاحلام مش عيب ولا حرام
وكم من أحلام إنتهت بحقيقة غيرت من حضارات ونقلتنا نقلات كبيرة
لو بطلنا نحلم نموت

فكراك بتمثل ودموعك مش من ضمن المشهد

:(



انتي وحشاني موووووووت بجد وعايزة أرغي معاكي

لميا محمود

ليه مبيكملش الحلم لحد الاخر

يمكن عشان احنا مبنعافرش قوى؟
ولا يمكن عشان الحلم ربنا مش رايدله يكمل؟
ولا يكون عشان الحلم ده مش فى محله؟
مش عارفه
ياريت لو عرفتى يا لميا تقوليلى

...
كائن نورانى
عليكم السلام

انا اهم حاجه عندى الواقع
يا سلام؟
احنا فديكى الساعه؟

وانا كمان اسعدنى وجودك عندى
....

خبيب

يمكن
احنا بنحاول نحط لنفسنا احتمالات
عشان منتجننش
....
اسامه مرسى
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اسعدنى جدا انك وصفت مدونتى بالرائعه
الابداع الفنى له شقين
اكاديمى
وموهبه
انا عندى الشق التانى وناويه ان شاء الله انمى الاول
اما بالنسبه للراى الادبى الخبير
فانا مقتنعه بيه جداو موافقاك الراى
وانا باذنلك بالاضافه على فكره
شكرا ليك

بياترتس

اسعدنى رايك يا بياترتس
بس اهم حاجه ان المسرحيه عجباكى
رغم انك متكلمتيش عليها
انتى نقدتى حاجه مش موجوده
....
شادى فايد

متهيالك
ركز تانى
....

حسن ارابيسك

فعلا لو بطلنا نحلم هنتجنن
او هنموت بالحيا
والاختيارين اسوا من بعض
....

تسنيم
والله يا توسى انتى اللى وحشانى خالص
الدموع كانت حقيقيه قوى
....

هاى كرانيش how r u على فكرة انا فرحان بيكى جدا عشان بدأتى تفهمى عامة الشعب امثالى وتكتبى عامية عشان نفهمها بجد جامد وثانكس عالكومنتات اللى زى العسل

شيتووووووس

السلام عليكم
.............
زى الفل

تحياتى :)

واو

جامدة جدا والنهاية مبدعة

:)

نحن بصدد قصيده غيرت الشعر العربى بأكمله
قصيده لها تأثير عميق فى النفس
اكاد اكون ايه
واحد شاى بقى
عشان مش فى الجامعه لمون
نمير الملاك

دايما بتعجبنى افكارك ..دايما

ــــــــ

دمت مبدعة


حبقى اقرالك كويس

بس ايه تعليقك الغريب عندي في المدونة ده؟

تحياتي من ماناساس البلد


:)

أنا عارف

وكمان بمزح معاكي

ولا مليش نفس؟

لا مش حرجع ان شاء الله غير لما اخلص هدفي

تحياتي من ماناساس البلد ودمت بخير

مش بيكمل ليه؟
يمكن عشان اسمه حلم لازم الأول نغمض عنينا ونخرج عن العالم عشان نلقاه؟
ولا يمكن عشان احنا اضعف منه؟
رائعه ياعزيزتى
:(
تحياتى
شيماء

الوحده بتقتلنى

واحنا عندنا اهم من عامه الشعب ؟؟

يا سلام
والعفو عالكومنتات
وربنا يوفقك ويسعدك يااارب
....
يوسف

الهى يخليك
....

زورديك

احسنت الاختيار
كلهم بيقولوا كده
....

شهر ديسمبر

يا سلام
السحلب كله تحت امرك يا فندم

....
انكسارات

يارب دايما
ودمت انت معلقا ايجابيا

....

ذا جروم

ولحد ما تبقى تقرالى كويس ان شاء الله
انا هبقى ارد عليك
بالنسبه للنفس بقه

فانت فى مناساس البلد لازم يبقى ليك نفس
...

سفاح كرموز

شكرا
...

همسات دافئه

ممكن يا شيماء
احنا فى زمن كل الاحتمالات جايزه
منورانى بجد

السلام عليكم
بجد رائعة
وانا ارى مولد شاعرة كبيرة
موهبة جبارة
بارك الله فيكي
وازاد من موهبتك
(((((اللي عاوز يعرف اخر انجازات السيد احمد نظيف
يشرفنا في مدونة ميخا))

عزيزتى كرانيش
انااول مرة ازورك وسعيدة جدا بزيارتى ليكي وان شاء الله ما تكونش اخر مرة

المشاهد الى كتبتيها انا حسيتها اوى لانها فكرتنى بموضوع انا كنت اتفلسفت فيه قبل كده ... يسعدنى لما تقريه لان ما حدش فهمه وانا عندى امل فيكي :))

البوست اسمه عمرك حسيت انك حتة من فيلم لخيري بشارة ؟:)
تحيييياتى

حلووو قووووي ، وواقعي ومؤلم !!!


مش عارف ليه حسسني من صدقه وكأني سمعته قبل كدجه


خاصة النهاية


.
.
.
تحفة يا كرانيش


من زمان معديتش ، ابقوا فكرونا يا أخواننا :)

الكبير كبير بردو


كل سنة وانتى بتحبينى

عيد ميلاد سعيد اوى اوى بجد


والقصيدة زى عنيكى الحلوة دى
ماانت عارفة

مش عارف
طيب هو بيعيط ليه
مش هي دايما بتتأخر
وبعدين تتأخر احسن من انها متجيش خالص
قوليله ميعيطش زمانها جايه

سلاااااااااااااااام

كل سنه وانتى طيبه
وبعدين المسرحيه عجبتنى وعاليه فعلا اما نقدها التفصيلى فده لما اشوفك ياكرنوشه

مدونه ججميلة و اسلوب جميل مع انه بالعامية
االزيارة الاولى و مش هاتكون الاخيرة انشاء الله

كل سنة وانت طيبة..
ويا رب الف مليون سنة..!!
(:
عيد ميلاد سعيد...
بس كده بسرعة تممت 60 سنة..!!
الأيام بتجري...
يالا انت بردو لسه شباب..!!
(:

كل سنةوانتى طيبة
وانت ارق واحلى
وان شالله بكرة احلى

الجمعاوى الاصيل
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ورايك فيه شهاده اعتز بيها والله يا فندم
....

بنوته من وسط البلد
والله انا اللى سعيده جدا بزيارتك
بالنسبه للبوست
فانا اكيد هقراه ان شاء الله
بس موعدكيش انى افهم الصراحه

ياريت متتاخريش علينا
.....

ابراهيم معايا

يا سلام بس كده انا عدى استعداد نبقو نفكروك

على فكره الحجات الصادقه دايما بتوصل بسهوله للقلب
لانها فعلا خارجه من القلب
تحياتى
.....

عين ضيقه

امال؟
انتى كنتى عندك شك ولا ايه يا بنته؟؟؟

عارفه بقه؟
المشكله انى عارفه
وانتى طيبه يا سمسمه
ويارب نفضل صحاب كده علاطول
وبالمناسبه دى احب اهديكى قصيده وائل فتحى
مع انك ............ انما والله بموت فيكى
وشكرا
....

الشنكوتى الكبير

والله هحاول اقله
نفسك معانا بقه
اصل العياط بقى سمه العصر

منورنا
.....

بياترتس
وانتى طيبه يا قمر
كنت مستنيه اسمعها شفاهيه
وادينى مستنيه نقد القصيده
سلام
......

اسلام يوسف

بتقول
مدونه جميلة و اسلوب جميل مع انه بالعامية
انا مش فاهمه اطلاقا
فين التناقض بين ان يكون الاسلوب الجميل
واللهجه العاميه اللى خلاك تستخدم مع انه
ده سؤال ياريت تجاوبه

منورنا يا اسلام
.....

بيتنا القديم

ياراااااجل
ستين سنه ده انا كده ابقى عانس رسمى
متصدقوش يا جماعه
انت بتستفزنى يا اسامه عشان اقول سنى الحقيقى؟؟؟؟
لاااااااااا
ده بعدك

كل سنه وانت وانا وكل الناس الحلوه دى
بخير

ابو امل

انت عارف ان البلوج بتاعك من البلوجات اللى بحب ادخلها وببقى سعيده جدا وانا هناك
بتكتب شعر كويس
بارك الله فى قلمك

وكل سنه وانت طيب يا سيدى وبتكتب شعر احسن
ياااارب

وبتحشر نفسك بين البني ادمين المخنوقه بموت امبارح
فالعادى ان يموت بكره
تبدأ ملامحهم تتكسر
فتلاحظ انها تشبه كل وشوش الناس من حواليك
الا انت

------

ليه مبيكملش الحلم لحد الآخر؟؟!
مع انك بتكرر كل التفاصيل
وبتيجى الكورنيش
وبتفضل تستناها_كالعاده

.......
النص كويس جدا

ولو نهايته ماكنتش كده

ماكنتش هقولك رائع يابنت

وكل سنة وانتي طيبة جدا يارفيقة نوفمبر
:)

كلمات جميلة جدا ومعبرةهما كده بتوع آداب ذو الاحساس الراقى

على فكرة انت قادرة تعبرى عن نفسك كويس..... بس مش شايفة ان الحكايه دى قدمت شوية...... والله الحب مبقاش بالشكل ده...... الرومانسية بجد غابت عننا....
انا مش عارف ايه السبب جايز المادية البشعة اللى احنا عايشين فيها.....
وبعدين حد لسه بيدى معاد ع الكورنيشس ف .......اول مرة
اوك
انا لسه عامل مدونتى جديد ولسه مش معروف قوى ياريت تدخلى عنى ولو عاجبتك هيحصللى حاجات كتير كويسه لو اضفتيها
وانا هضيفك لا نكك فكرتينى بالابيض والاسود

بصى ياكرانيش انا عملتلك لينك عندىبعنوان بنت موت
ده عجبنى اكتر
----------------------------------------
وبجد بقي
عايز ادخل على مدونتك الاقى اللينك بتاعى
السيد شبل..بلا اسم
ايوة طويل كدة علشان كل الناس تشوفوة
------------------------------------
وانا نفسى بجد نكون اصحاب

فكرتيني بقصيدة حلوة بتحكي عن تفاصيل البنات بس انت هنا حاطة تفاصيل الواد بنعومة ورقة كمان
انا بحسدك على احساسك ده



بوركت

نهى جمال

اذيك يا نوهه
كويس ان القصيده عجبتك وعجبتك نهايتها
منورانى يا جميله
وعاوزه اسال سؤال
هو نوفمبر هيستحمل مين ولا مين؟؟؟
.......

انا معتز
باين كده يا بنى
ياريت تستمر
.......

السيد شبل
الحكايه مقدمتش ولا حاجه
وبعدين حتى لو قدمت
يبقى كمان قصايدنانبطل فيها حب ورومانسيه
حرام يعنى
و عالعموم ان شاء الله هضيفك
وان شاء الله نبقى اصحاب
.......
عنتر بن غلبان
فييننك

نفسى قوى نقعد قعده شعر
ونبدع
بتحسدنى عالاحساس؟
ده هو اللى فاضلى يا عنتر
ياريتنى اشوفك بجد

كرانيش... بنت موت... سمر امام
المهم بنوته زى العسل وعندها افكار تودى القمر
فين اللينك بتاعى بجد فين اللينك

للأسف الحلم ركن مهمل فى جريمة الارض البور
لكننا مجبرين أن نحلم حتى نستطيع العيش على هذه الارض
زورينى _البدوى الاخرس_أحمد خضر
على فكره أنا بكره جدا معطيات الحداثه واى شئ معقد بس اهى نافذه لرؤية الأصدقاء وحشتونا

غير معرف  

كويس انك فاتحالباب للمجاهيل
انتي كنتي قافله ليه الزفت بتاعك يا بت
كنت عايز اعرف شكله ايه العك بتاعك ده
سامحيني
بس بحاول اتقمص الدور اللي بتلعبيه كل ماتشوفيني
بس بجد مبسوط انك فاتحه الباب للي زي حالاتي
بت يا كرانيش
انتي عرفتي الحاجات دي منين
وانا اللي كنت فاكرك
مؤديبه
مش هقولك طبعا ان الشغل حلو
لان انتي يمكن عارفه رايي فيه قبل كده
بس هقولك
ممكن فعلا نكون اصحاب زي ماقولتي قبل كده
سلام يا كرانشي

غير معرف  

اه يا بت انا عارف صحيح انك غبيه ومش هتعرفيني
أنا ثروت

السيد شبل

بوعدك انى احط اللينك بتاعك
بس صدقنى انا مبفتحش التمبليت غير كل فين وفين
.....

البدوى الاخرس

اهى معطيات الحداثه دى خلتنا نكلم بعض تانى
انتو عاملين البلوج مشترك انت ونور؟
كنت عاوزه راى اكثر نفصيلا
منورنى

اول مره حد يعلق عندى من المجاهيل اللى حضرتك تفضلت وقلت عليهم كده
كويس انك علقت التعليق التانى عشان انا كنت هلخبط جامد

انت لحقت نفسك
بالنسبه للتعليق انا هرد عليه كتعليق لثروت اللى حضرتك برضه تفضلت وقلت الاسم
....

اولا انا مقفلتش اى زفت
ثانيا اعتقد ان اللى بينا مايخليكش توصل لمرحله انك تقولى يا بت كده عادى وعالبلوج كمان
.....

كنت عايز اعرف شكله ايه العك بتاعك ده

واديك الحمد لله تفضلت بالدخول وعرفت شكله ايه العك بتاعى
....
بس بحاول اتقمص الدور اللي بتلعبيه كل ماتشوفيني

دا انت شكلك مغلول منى جامد
انا يا سيدى الفاضل مبحاولش امثل
ولا بتقمص ادوار
كان ممكن جدا تقولى الكلام ده مواجهه بس انت طالما اخترت البلوج عشان تقول عليه كلام انا مش فهماه مش لانى غبيه زى ما انت قلت عليه
لا
بس عشان الكلام فعلا مبهم ومالوش اى محل من الاعراب عندى
...
اخيرا وليس اخرا كما اتوقع
انا مقلتش قبل كده اننا نكون اصحاب



شكرا ليك

ازيك ياسمر بجد تحفة بحبك اوى تتكلمى عمى كدة وربنا يوفقك يبنتى


شيتووووووووس

ده أنا قلبي هيقف من كتر الضوحك
ههههههههههههههه
صحيح القصيدة دى بتفكرنى بقصيدة تفاصيل بتاعتى رغم انى مدخلتوش المسرح بس بتشبهنى كتير
مساااااااااء الضحك

الضحكة أم دموع
الله عليكي بجد

اول مرة اعرف ان تعليق المجاهيل اسمه زفت
وان اسمك الحركى بت
وان المفروض ان تشحتى الصداقة من اى حد

وان البلوج بقى مجال لقذف اتهامات بين السطور

واننا خرجنا من حير الالتعليق والاستماع للرأى
الى التشهير والاستماع إلى مايثير لللأشمئزاز

ماعلينا يابنتى اهو بجملة الهم والمصايب
خليها عليكى

بالنسبة للقصيدة بقى ياسمر
طبعا انا يومها قولتلك لو تفتكرى انى اول مرة احبلك حاجة كدة
بالرغم انى ممرتش بالاحاسيس القوية دى إلا انها لمستنى جدا

شكرا ليكى

غير معرف  

يخرب بيتي بجد
انا مش عارف اتاسف ازاي يا سمر بس انا مت على نفسي من الضحك اول ماكتشفت انك مش أسماء
مش عارف اتاسفلك ازاي
بس بجد والله ماقصدت
كنت مفكر ان البلوج بتاع اسماء
والله بجد مانا عارف اتاسف من كتر الضحك
سامحيني
الزهايمر يا استاذه سمر

غير معرف  

ااااااااسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسفففففف
محمد ثروت
والله ماقصدت
كنت مفكرك أسماء
والشغل عالي بجد

غير معرف  

اتأسف تاني واللا كفايه؟

و و الدموع ضمن المشهد تحياتى واحتراماتى

خدى جنب بقى ياسمر

محمد ثروت .. الشاعر صاحب القصيدة الواحدة ان كانت من إبداعه فعلا

لأنك اعتذرت لسمر وقلت انك كنت فاكر البلوج بتاعى كتصحيح للخطأ فأحب أعرفك ان والدتك ربنا يخليهالك أكيد بتكرهك وطول عمرها بتدعى عليك علشان وقعت معايا

اللى انت ماتعرفهوش بقى أو بتتغافل عنه
انى مااسمحش ليك تقوللى يابت
وانى بكتب شعر انت مؤكد ماتعرفش لسه تكتب زيه
لسه قدامك كتير علشان تقدر تكون فى مستوايا
فبالتأكيد شعرى مش زفت
إلا إذا كان احساسك بالنقص وبتفوقى عليك مسبب لك أزمة
بس دى بردو هتكون مشكلتك
الدكاترة النفسيين ماليين الدنيا
على فكرة انا مش بتقمص أى دور فى التعامل معاك
اللى هو ضئيل جدا أصلا
مش بس علشان مش بشوفك كتير .. لأ علشان رغبتى فى مدى المعرفة والى أين
انا عايزاها تكون ضئيلة
وعلى فكرة
أنا مش غبية أنا مؤكد درجة ذكائى أكبر من إنك تستوعبها .. بكل تواضع منى على فكرة


تقصد ايه بأه من كل ده؟
خصوصا
وان سمر عرضت القصيدة دى بالذات فى النادى وانت متأكد انها بتاعتها لأنك ناقشت القصيدة معانا وكنت حاضر يومها؟

بتكذب مثلا وتقول انك كنت فاكرها انا عهلى سبيل تحسين العلاقات بينك وبينها وهى متأكدة انك كنت موجود وعارف ان القصيدة بتاعتها ؟

وافتراضا منك مثلا انى هقبل منك الاسلوب ده فى الكلام؟ليه ان شاء الله ؟ على أى أساس أصلا؟

على فكرة إذا تغابينا جدا وصدقنا انك تقصدنى أنا .. فلا مرحبا بك عندى

على فكرة كمان بقولك عن لسان سمر لأننا أصحاب _شرف انت لن تنوله طبعا _ ان محاولاتك لتحسين العلاقة ستبوء بالفشل الزريع لأنك كاذب

يا أخ محمد
ياريت تقعد فى بيتكم اليومين دول


كرانيش
متشكرة ع المساحة دى للرد

سارة:

انت فين .... نعقولة تقدرى تفضلى الفترة دى كلها ما تكتبيش


ادينى سألت علشان تعرفى ان فيه ناس متابعاكى ودايما بتسأل عليكى

سارة انا نزلت بوستات كتير...
اتمنى تقولى رايك فيها...

ونتمنى نقللك ياه... حمد الله ع السلامه ...انت كنت فين

سلام

وادى جزاة اللى مايسمعش كلمه ماما تقولها




شاطرين يا عيال
حافظين الدرس كويس

وصدق اللى قال
الا تحاد قوه

عين ضيقه






لكى الحق كل الحق فى الرد
ياريت يا محمد ماتصححش غلط بغلط اسوء
شكرا ليك



السيد شبل
انا ماسميش ساره يا فندم
الزاكره مالها؟

لا ماهو انا مش فضيالك بقه

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.