مرسلة بواسطة كرانيش

-1-

يبيح المقهى فى ناصية الشارع
ان نقتات الموت بطيئاَ
أن نلعب بالنرد
ونقذف فى مللٍ أيدينا
ويبيح مراقبة الماره
والضحك على أطراف أصابعهم
وهى تزّلزل فى هلعٍ من شيخ فتوات الحاره
حين يبعثر بالآ فاق دخان التبغ
وسباب الموبوئين بحارته


-2-

ادهش حقاً
البنت تصارع فى غدها
تحجب عن أستار الحب الموت
رغماً عنها
لا تعرف من حب العشاق سوى شعراً
كانت تقرأه بالفصحى
وابن الجيران
يبحلق فى عينيها من خلف الشيش



-3-

فنجان قهوتك العبوس
يبرهن أن الموت كثيراً ما يزعجنا



-4-

قد جئت ياذا المعطفين
تبارك الفقر المدلى من أساطير الطريق
لا الحب ينفعنا اذن
ولا الشرخ المعلق فى جدار البيت
يسمح أن نحيد



-5-

مرآتك
فى كل صباحٍ تلعننى
أنى استأثرت بذاك النور على وجهك
لكنى أيضاً ألعنها
تستأثر كامل اشراقك فى كل صباح

This entry was posted on ٢١:٠٠ and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

29 التعليقات

الله ايوه كده جميل قوى سارة

اتمنى انك ما تغيبيش كده تانى,,,

بس هما ازاى بيضحكوا على اطراف اصابعهم... مش فاهم يعنى؟

المهم
البنت تصارع فى غدها
تحجب عن أستار الحب الموت
رغماً عنها

جميله قوى الكلام ع البنات الليى م النوع ده بيصعبوا عليا ولو انهم ما بقوش كتير ف ايامنا... او يمكن هما كتير بس اختلفت صورهم.. هما محبوسين برضه لكن خارج الاسوار... ومش عارفين يقيموا قصة حب نتيجة لنداله الولاد احيانا وانا منهم...اة نتيجة لمشاريع الجواز اللى بتخنف اى غلاقة

انا آسف انى .. قلت سارة...
بجد آسف

انا مش هغلط تانى فى اسم شاعرة وكاتبة الايام الجايه واللى بعد الجايه
سمر
سمر
سمر
سمر

غير معرف  

بس ممكن سؤال

ليه الاسلوب الصعب ده؟؟
انا ماليش خبرة شعرية

و لا بحب الشعر

بس انا متأكد ان فيه اسلوب ابسط من كدة

بصراحة اللي يقدر يكلم حد ليه خبرة


بس انا ممكن ادعيلك

يا رب تكوني شاعرة الاجيال القادمة

الشاب الحر الأبيّ

بجد بجد
للإبداع أهله
وأنت من أهله
ربنا يبارك في هذه الموهبة التي تفصح عن نفسها في قوة
لو استمريتي
فأنا عندي فرصة متواضعة للنشر
استمري........أرجوكي

مع تحياتي
أسامة

جميل اوي البوست ده

مفهمتوش اوي

لكن حسيته

ازاااااااااااي...معرفش؟!

اكيد انتى كاتباه باحساس عالي اوي

تحياتى ليكي يا مبدعة

غير معرف  

من احلى ما قرات
يا مبدعة يا كبيرة
لك تحياتي الخالصة

فاوست

ان شاء الله اعدك بالانضمام
....

السيد شبل

كويس انك تداركت خطأك
بالنسبه للضحك على اطراف اصابعهم
انا بدعوك تانى لقراءه القصيده
....

السيد شبل

انا قبلت الاسف
شكرا لتشريفك
.....

http://al-moslem.maktoobblog.com/
الاسلوب انا بدعى انه سهل

وبسيط كمان
يمكن محتاج تركيز شويه

وكفايه عليه الدعوه والله يا فندم
.....

اسامه مرسى

عارف؟
المشكله بقه فى لو استمريتى دى
انا خايفه جدا ما كملش
انما بالنسبه لفرصه النشر
فانا اقبل التعاون جدا
....

شاب مصرى مفروس

والله انا يهمنى جدا الاحساس يوصل
طالما وصل الاحساس اذن نجح العمل
شكرا لتشريفك
....

مصطفى السيد سمير

يسعدنى جدا ان يطلق علىّ احدهم
مبدعه وزدت انت وقلت كبيره
بس مش كبيره قوى على فكره
شكرا لوجودك فى المدونه

وهى تزّلزل فى هلعٍ من شيخ فتوات الحاره



يعنى معقولة ياسمر ده هيبان على اطراف الصوابع... يعنى هطرقع مثلا.. ولا ايه


بس والله بوست جميل جميل جميل

وبعدين انت كنتى بتتريقى ع البوست بتاعى وكاتبالى
مصر هى مامتك

ماشى يا سمر ربنا يخليهالك

كلمات رائعة
تقطر إحساسا
بجد أديبة متميزة

حقا انت مبدعه ابداعك فى الفصحى جميله قوى منك

كرانيش
عندك قدرة اسفنجه تمتص كل ما حولها
لتطرده في وقت أخر وبشكل أخر شكل أكثر سخرية وأكثرة ألماً ولكن كل يخرج من اسفنجتك العجيبة يخرج يرتدى عباءة البساطة التلقائية عبر كلمات متداولة وغير معقده ومكلكعة
بحب حاجاتك بجد

شعر جميل قوى بس مش هى دى بس اهتمامات الناس اللى بتقعد ع القهوة فيه ناس بتقعد فى القهوة ومبتشربش لا شيشة ولا حتى قهوة تقيلة ولا كمان بيتفرجوا ع الرايحة والجاية لكن بيقضوا وقت جميل مش اكتر

احببت أن أكون أول واحد في البلوجرية يقولك كل سنة وانتي طيبة بمناسبة العيد الأضحى المبارك
حسن

السيد شبل
هو مفيش اختيار تانى غير انها هتطرقع؟
تترعش مثلا من كتر الخوف
انا مبتريقش على فكره
انا اقصد انى مبنتميش لاحزاب
يكفينى انتمى لبلدى
شكرا ليك
....

عبد العزيز يوسف

شكرا ليك
...
شهر ديسمبر

شكرا
....

ولاء
على راى واحده صاحبتى
لا ولسه
منورانى
....

حسن ارابيسك

بيسعدنى جدا لما حد يقول على شعرى بسيط
هو ده الهدف
وحلو موضوع الاسفنجه ده
شكرا ليك
...

محمد

مش لازم وجهه نظرى تبقى تمام زى وجهه نظرك

دعونا نختلف

شكرا ليك
....
حسن ارابيسك

وانت طيب ونكون السنه الجايه اكثر ابتساما من السنه دى

زورونا تجدون ما يسركم، جميع دور النشر عندنا، والكثير من الكتب بأسعار لا تقبل المنافسـة ...

كل عام وأنتم بخير :)

بجد انتى مبدعة انا قريت البلوج كلة فى قاعدة واحدة تقريبا بس مقدرتش اعلق على كل البوستات
بس بجد عاجبنى اسلوبك جدا جدا
وشكلى كدة هبقى زبونة دايمة للمدونة بتاعتك
ps: على فكرة احنا بلديات وانا كمان عندى 21 سنة
اتمنى اشوفك قريب فى مدونتى الغالبانة

سمر ... كل سنه وانتى طيبه و تمنياتى بعام جديد سعيد

عزيزتى ... رائعة ومتالقة
عجبنى اوى فنجان القهوة العبوس
مع انى ماليش فى القهوة .. بس شفت تفاصيله

وف فكرة ما فهمتش تبارك الفقر الى مش عارفة ايه
ان شاء الله يكون خير

:)

تحياتي

عايز اقول علي حاجة
انا ماكنتش اعرف انك شاعرة قوية كده
انا بجد متاثر
القصيدة جميلة جدا
وكمان عندي تعليق علي قصيدة مشاهد
القصيدة اصابتني بكل سلاسة بحالة من الالم
مش عارف اقولك ايه بصراحة
بجد برافو

لا الحب ينفعنا اذن
ولا الشرخ المعلق فى جدار البيت
يسمح أن نحيد



دي وكذا حتة بس دي جامدة جدا
وحشتيني يا بنتي
اخبارك اية؟

عمر بوك ستورز

ان شاء الله اعدك بالزياره
....

ioma
كويس ان عجبك اسلوبى
كده مشجعينى زادوا مشجعه عسوله كده زيك
ويشرفنى جدا انك تبقى زبونه دائمه عندى
ويشرفنى كمان انك تبقى بلدياتى رغم ان فى البروفايل بتاعك مكتوب غير كده
وده اثبات منى على انى زرتك فى عقر دارك
منورانى يا قمر
.....
السيد شبل
وانت طيب يا فندم

.....

بنوته من وسط البلد

جميل انك تبقى مبتحبيش حاجه ولما تشوفيها بشكل مختلف تعيدى النظر فيها
اما بالنسبه للجمله اللى مفهمتيهاش
فبتقول ايه
تبارك الفقر المدلى من اساطير الطريق
هو المفروض انى مشرحش
بس انا هقولك القصد هنا يا سيدتى ان الاخر ده اللى انا بتكلم عنه يبارك الفقر يعنى عاجبه الفقر وبيؤيده
اما المدلى من اساطير الطريق
هو كنايه عن ان الفقر باين قوى فى كل حاجه حتى فى الطريق
فهمانه عليه؟
بس يا ستى
عالعموم منورانى والله
.....

يامن

عاوزه اقولك ان الاسم اصابنى بدهشه نوعا اصلى اول مره سمعت الاسم كان فى مسلسل سورى وانا بموت فى المسلسلات السوريه بحس انهم مبيمثلوش

بالنسبه لانك مكنتش فاكرنى شاعره جامده قوى
ده بيدينى معلومه انك كنت متابعنى بس مكنتش بتعلق
انا بمتن لنفسى عشان استفزيتك تعلق عندى فى المدونه
ومتشكره جدا على اطرائك يا يامن

.....

لميا محمود
والله يا لمى انتى اللى وحشانى قوى طمنينى عليكى
انا كنت مشغوله بس عشان الامتحانات بس اعدك بالمتابعه ومبسوطه قوى عشان القصيده عجبتك

يا نهار أبيض!!!!!!

قعدت أقرا وأقرا مستني في آخر القصيدة اسم الشاعر الجامد اللي منقولة منه القصيدة

بس ده كلام بنوتة ومكتوب عن دلوقتي

بجد بحييكي على الأسلوب الرائع والمتتابع

وانا كمان بحييك على اسلوبك الرائع فى الاطراء

ده كتير عليه يا فندم والله
شكرا لوجودك

أنا أول ما صحيت أول حاجه عملتها
تك فتحت الكمبيوتر وفتحت الانترنت اكسبلورر وبعدين فتحت الفيفوريتس واختارت مدونتك واديني قريت وبعلق علي اول موضوع النهارده وتاني موضوع ليكي


يبيح المقهى فى ناصية الشارع
ان نقتات الموت بطيئاَ

الله علي الأسلوب معني رائع وأسلوب أروع وصياغة أروع وأروع



وابن الجيران
يبحلق فى عينيها من خلف الشيش

ابن الجيران هيبحلق في عينيها برضو من ورا الشيش؟؟!! هههههههههه
وبعدين انا شايف وده رأيي انك تستخدمي يحملق بدلا من يبحلق عشان تبقي اقوي وتعبر عن المعني بعمق
بس برضو صياغة ممتازة
excellent



مرآتك
فى كل صباحٍ تلعننى
أنى استأثرت بذاك النور على وجهك
لكنى أيضاً ألعنها
تستأثر كامل اشراقك فى كل صباح


تصدقي بالله - قولي أمنت بالله - أنا ما عارف أعلق أقول ايه يا بنتي الكلام ده فوق الوصف
وكما قلت لبعض الناس سابقا
أحني رأسي وارفع القبعة احتراما بس للأسف مش لابس قبعة خلاص هرفع الايس كاب

تحياتي ودمتي بسلام

كرانيش قبل ما أقول أي شيء
نا اولا داخل أعبر عن اعجابي الشديد بالموضوع صراحة كنت محضر كلام كتير هكتبه فوجئت بالمهزلة اللي حصلت بينك وبين أسماء ومحمد ثروت فنسيت كل حاجه كنت ناوي اقولها

اسمحولي انتم التلاته اني ادخل في الموضوع
لو مسمحتوش اعتبروني ما قلتش حاجه

أولا يا أسماء
محمد ما غلطش في البخاري يعني لما افتكر ان دا موضوعك مش موضوع سمر الغلط مردود والزعل مرفوع دي أول نقطة.

ثانيا برضو يا أسماء
انتي اللي بدأتي الحرب علي محمد وفتحتي رشاش تريقه وكلام كبير عليه زيي مثلا:

1- كتصحيح للخطأ فأحب أعرفك ان والدتك ربنا يخليهالك أكيد بتكرهك وطول عمرها بتدعى عليك علشان وقعت معايا

ليه يعني تكونيش مباحث أمن دولة - انا مش بهاجمك علي فكره انا والله لا اعرفك ولا اعرفه ولا اعرف سمر - لو كده يبقا عندك حق.

2- اللى انت ماتعرفهوش بقى أو بتتغافل عنه
انى مااسمحش ليك تقوللى يابت

حقك ان كان قالك بت فعلا لكل مواطنة الحق في السماح للاخرين -اللي هما أنا وانت يا أخ محمد وأي حد - ان يقولولها يا بت ولا لأ دا تعدي علي الحرية الشخصية اللي بينص عليها الدستور وبيعاقب عليها القانون.

3- وانى بكتب شعر انت مؤكد ماتعرفش لسه تكتب زيه
لسه قدامك كتير علشان تقدر تكون فى مستوايا
فبالتأكيد شعرى مش زفت
إلا إذا كان احساسك بالنقص وبتفوقى عليك مسبب لك أزمة
بس دى بردو هتكون مشكلتك
الدكاترة النفسيين ماليين الدنيا

دا برضو غلط من نحيتك واستفزاز ليه لان أي حد شايف انه مبدع زي مانتي شايفه انك مبدعة ومعدياه هو كمان شايف انه مبدع ومعديكي وبعدين بتتخانقوا في موضوع هايف دا كبار الائمة زي أبو حنيفة النعمان وأحمد ابن حنبل كانوا بيختلفوا بس شوفي التواضع بينهم اللي اتعلموه من سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام أحدهم قال رأيي صواب يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب ..... دول الائمة العظام اللي احنا أقل منهم ايه رأيكم؟؟؟




4- على فكرة انا مش بتقمص أى دور فى التعامل معاك
اللى هو ضئيل جدا أصلا

أهو ده برضو من فتح رشاش الشتيمة عليه



5- أنا مش غبية أنا مؤكد درجة ذكائى أكبر من إنك تستوعبها .. بكل تواضع منى على فكرة

وكمان بكل تواضع ايه يا ستي انتي فاكرة مخك ايه لا مش للدرجادي- مش بهاجمك علي فكره ولا ههاجمه في الكلام اللي هقولهولو انا بس بوضح الصورة- عايز اقولك حاجه يا أسماء بين الثقة بالنفس والغرور شعرة أعتقد انك عديتيهاااااا بعنف



6- سمر عرضت القصيدة دى بالذات فى النادى وانت متأكد انها بتاعتها لأنك ناقشت القصيدة معانا وكنت حاضر يومها؟

بتكذب مثلا وتقول انك كنت فاكرها انا هى سبيل تحسين العلاقات بينك وبينها وهى متأكدة انك كنت موجود وعارف ان القصيدة بتاعتها

طيب يا أسماء ولو افترضنا انه بيكذب عشان يحسن العلاقة انا شايف ان ما فيش مشكله ونك المفروض تبقي سعيده لكده يعني هتحلي مشكلة بين ناس وهتنولي ثواب المصلحين ولا مش عايزاه؟؟

7- على فكرة إذا تغابينا جدا وصدقنا انك تقصدنى أنا .. فلا مرحبا بك عندى

على فكرة كمان بقولك عن لسان سمر لأننا أصحاب _شرف انت لن تنوله طبعا _ ان محاولاتك لتحسين العلاقة ستبوء بالفشل الزريع لأنك كاذب



دانتي فعلا مش عايزاه كده هتاخدي ذنب المفسدين. ههههههههههههههههه

8- يا أخ محمد
ياريت تقعد فى بيتكم اليومين دول

ليه هتضربيه لو قابلتيه ولا ايه؟؟ ههههههههه بلاش اسلوب السخرية ده لأنك فعلا استفزتيه وكتبلك الكلام الجارح ده

9- كرانيش
متشكرة ع المساحة دى للرد

مانتي اهو بتعرفي تقولي كلام كويس اومال ليه مع الراجل مشغله الرشاش علطول؟؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟





ثالثا يا سمر:
شاطرين يا عيال
حافظين الدرس كويس

وصدق اللى قال
الا تحاد قوه


دا بدل مانتي اللي تهدي الموضوع
لو كلمتين منك كان الموضوع خلص بدل ما ولعتيه ناااار يخرب عقلك اسكتي خالص


رابعا يا محمد باشا:
تاني هقولك قبل أي حاجة تسمحلي أدخل في الموضوع - لو سمحت انا هكتب كلام لو مسمحتش ليا اعتبرني ما كتبتوش- بس عايزك تعرف اني والله لا أعرفك ولا اعرفهم ومش بهاجمك انا واسطة خير ان شاء الله. نبدأ معاك يا باشا

بدون شك انا شايف انك انت كمان غلطااان وغلط كبير كمان فين مقابلة الاساءة بالاحسان اللي علمهالنا سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام

غلطان في الكلام ده يا سيدي :


1- اولا النساء هم النساء
أغبياء إللا ما ندر
فأنا مش هناقش أمر واقع

يا راجل مين اللي قالك الكلام ده
هو مش امر واقع هو بالفصحي امر هاوي اي ساقط وليس واقع أي حقيقي
مانا زيي زيك راجل اهو مبقولش ليه كده الا ماندر الندرة معناها كثرة القليل يعني قليلين جدا جدا نفترض مثلا انك تقصد زوجات الرسول وبناته باللي مش اغبياء - حاشا لله طبعا ان يكونو كذلك - وامك وامي واخواتك واخواتي مش بنات هل أغبياء؟؟ عظام الكتاب منهم من كن نساء زي بنت الشاطيء وغيرها ذات النطاقين سماء بنت ابي بكر كانت امرأه كانت تصعد الجبل وهي حبلي وتحمل الطعام لسيدنا رسول الله وابيها ثناء اختبائهم من الكفار هل هي غبيه؟؟- حاشا لله- لو تعاملت بذكاء لكان اجدر بها ان تقول ان الرسول مبعوث من عند الله فلن يضيعه الله وسيرسل الله له ولأبيها الزاد فلم أتعب نفسي وأصعد الجبل وانا حبلي لأجلب لهم الطعام كلا بل هي أذكي مش موضوعنا طبعا
أنا بس حبيت اقولك ان النساء اذكياء وليس أغبياء زي ما أشرت سيادتك مع احترامي لوجهة نظرك دا نقد مش هجوم لعاشر مرة بقولك
وبعدين في احصائيات معروفة بتقول ان ذكاء المرأة يفوق زكاء الرجل بنحو 3 سنوات بس طبعا في فروق فردية لكن دي المحصلة


2- بس أرجو إنك تعرفي اسماء انها لا تشبه النساء أصلا
فبالتالي مش هادرجها تحت هذا الصنف وهاتعامل معاها على طبيعتها
كلب صغير يحاول النباح بحثا عن أحد يكترث لأمره

لا اله الا الله حتي ولو كانتقبيحة ولا تشبه النساء -واشك في ذلك- اتعدل علي الخالق ام المخلوق تذكر قول الله تعالي "خلقك فسواك فعدلك في أي صورة ماشاء ركبك" وقوله تعالي " ولقد خلقنا الانسان في أحسن تقويم"

هتتعامل معاها علي طبيعتها انها كلب صغير معاذ الله استغفر الله علي هذا الذنب الكبير واقرأ الآيات علك تهتدي.


3- وللأسف عندي طريقه واحده للتعامل مع مثل هذه الكائنات
الطريقه هي نعل حذاء متسخ لوجه أكثر اتساخا
وهناك طرق أخري للتعامل مثل بصقه واحده بالوجه تكفي لأن يعلم الكلب أنه مجرد كلب
ولو اني قد اوفر بصقتي بوجهها لأحد قد يعرف قيمته

كل ده لمجرد انك غضبت من كلامها لا اله الا الله وجه اكثر اتساخا من نعل متسخ و وجها البصقة أقيم منه كلا بل هي اسمي من ذلك وأعلي من أن ترد علي هذا الكلام البذيء بل كرمها ربها بوجه مهما كان فهو جميل وكما قال المولي عز وجل " فتبارك الله احسن الخالقين" استغفر الله عله يعف عنك.

4- وأخيرا يا وجه القرد سيأتي يوم وتعرفين ماهي الطريقه المثلى للتعامل مع الكائنات الأرقى في النوع منك يا أسماء
فأنت مجرد كلب صغير كما قلت
ولا تعرفين كيف تتعاملي مع البشر.


تاني وجه القرد " في أي صورة ماشاء ركبك" ، "فتبارك الله أحسن الخالقين"
هي التي لاتعرف كيف تتعامل مع البشر؟؟
بل أنت من لا تعرف كيف تتعامل مع النساء استغفر الله أنا والله لا أعرفك ولا اعرفهم ولا اريد منكم شيء ولكن ساءني الكلام فكتبت هذا الرد عله يحل الاشكال


5- على المستوي الأدبي أتمنى أن أري منك احد أومنكم عموما أحد يجيد الكتابه
من وجهة نظري الخاصه أنتم مجرد مدعين كتابه
ولاأري ان أحد منكم أثار إعجابي به ككاتب

والله دي وجهة نظرك ومشكور عليها بس أحب اقولك ان انا برضو وجهة نظري ان سمر كاتبة كويسه جدا وأسماء ما شفتش كتابتها وهشوفها قرييبا ان شاء الله وأحب أقولك كمان انك فوق مدحت في كتابات سمر دلوقتي جي تقول مش عاجباك مين اللي غريب احنا ولا انتا راجع نفسك هههههههههههه

6- إليكم بصقه من فمي مصاحبه بكثير من البلغم
اتفو

طيب حضرتك شايف ده اسلوب متحضر ... مع احترامي دا اسلوب مقرف ما ينفعش يطلع من كاتب فز زي ما حضرتك بتقول علي نفسك مع احترامي ولاحظ للمرة الحداشر بقولك مش بهاجمك


7- وان سامحتها على ما قالت وهذا لن يحدث طبعا هيكون بس علشان عيله وغلطت
ومجرد غبيه بالفطره
مش هتكلم تاني علي حوار وجه القرد
هتكلم علي عيله وغلطت
طيب يا سيدي انت الكبير فعلا انت اكبر سنا عندك 24 سنه باين طيب يا عم الكبير الكبير هو اللي يخلي الصغير يحترمه ولا ايه؟؟ تخليها تحترمك بانك زي سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام ما قال اننا نقابل الاساءة بالاحسان دا مش ضعف زي مانتا واهم دي قمة القوة وبعدين انتا مش قوي عارف ليه ؟؟ هقولك ليه قال رسول الله صلي الله عليه وسلم " ليس القوي بالصرعة ولكن القوي من يملك نفسه عند الغضب" وانت لم تملك نفسك عند الغضب يبقا انتا ضعيف صح ولا ل؟أ ومتقولش لأ لأن الرسول صلي الله عليه وسلم هو الحكم وليس أنا.
بالنسبه لموضوع غبيه بالفطرة
مافيش حد غبي بالفطرة الفطرة كل شيء فيها حلو ما فيهاش شيء وحش يعني الغباء مش من الفطرة.

8- والأفضل لها أن تبتعد عن كل طريق للابداع
فمثل هذه الطرق للادميين فقط

لا اله الا الله لقد كرمها الله بنعمة العقل فصارت من البشر استغفر الله فلا تتعالي علي خلق الله
فليسوا فحمة ولست فرقد
فميزان العلا هو التقوي والعمل الصالح فلهلها عند الله افضل منك استغفر الله عله يهديك ويرحمك.


9- ربما تجلس في غرفتها تبكي لمعرفتها حقيقة أمرها أمام المراه التي لم تنظر بها ابدا تقريبا
أعتقد ان الكثير ممن عرفوها يوافقني الرأي

أنظرت أنت في المرآة؟؟!!؟؟
أريدك أن تنظر في المرآه اليوم
ستري شابا في نظرك قويا، في نظرك جميلا لكني أريدك أن تري ما خلف المرآه أريدك أن تتعمق في شخصيتك أكتر وتري نفسك من الداخل ستري الصورة التي رسمتها لها هي صورتك ، الجمال ليس جمال الشكل مع كوني لم اراها الا أنها حتي ولو كانت قبيحة ففيها من المميزات مالا تعرفها وسأقول لك ثــــــانية " فتبارك الله احسن الخالقين".


10- وقوليلها ان لما تكون جديره بانها يغار منها أحد لن اكون من بينهم
لأني أعرف قيمتها جيدا

هي بتتكلم علي الغيرة من ناحية الابداع مش من ناحية الشكل والجمال والحوارات اللي في دماغك يا عزيزي.

11- عندي الكثير لقوله ولكن لن يفيد فكما قلت
أنتم أغبياء بالفطره

كنت بتتكلم عن اسماء لوحدها دلوقتي بتتكلم علي سمر واسماء وبصيغه الجمع الله اعلم تقصد النساء كلهم ولا ايه ؟؟ ويارب ما تضيفنيش للأغبياء اللي تقصدهم لما تقرأ تعليقي بس زي ما قلتلك وللمرة الثانية عشر أنا مش بهاجمك انا بوضح الصورة والحق ما يزعلش.

12- وانتظرو مني رد أقسى من ذلك إذا أردتم
تحية مصحوبه بلعابي في أجمل بصقه

اقسي من ذلك لا أظن ان ممكن يكون في أقسي من كده
انت ليه مصمم علي البصقة المحملة باللعاب والبلغم والقرف ده مع كوني طبيب بس قرفت من أسلوبك في الاساءة ليهم اسف اني بكلمك كده بس دي الحقيقة وعايزك تلاحظ انك بتكلم بنتين مش أصحاب رجالة زيك في فرق وربنا.


13- معذورين برضو ماعرفتوش لسه يعني ايه اندية ادب أو تجمعات أدبيه محترمه فيها ناس مبدعين بحق
مش شوية بقر رايحين بس علشان يأنتمو ويصاحبو ويقولو خواطرهم الساذجه
وده مش رأيي لوحدي على فكره
ده رأي ناس من وسطكو

وانت عارف يعني ايه اندية أدب وفيها ناس مبدعين؟؟ المبدع هو انسان عادي بسيط جدا لكنه أجبر الناس علي احترامه واحترام كتاباته وكل شخصيته بتبان من كتاباته. وليه متحاولش تشوف أفكارهم لو انت حقا مبدع وشايف انك أعلي منهم مش جايز برضو تتعلم منهم لاحظ ان الاستاذ بيتعلم من تلميذه بعد ما يعلمه هتقولي ازاي هقولك لما يكون استاذك في الثانوي مثلا شرحلك عربي مثلا واتعلمت منه وبقيت مهندس مدني مثلا وييجي يستشيرك لحاجه في بيته وتفيده تقوله غلط أو صح يبقي كده مش اتعلم منك مع انه في نفس الوقت كان بيعلمك يعني لو ماكانش علمك أيام ما كنت محتاجله ماكنتش هتبقي مهندس ويحتاجلك ويتعلم منك شفت بقا انها حلقه واحدة وبتلف . وكمان عايز أقولك ان محدش اتولد عارف كل حاجه الانسان كائن مخلوق للاعمار اعمار الكون يعني مخلوق عشان يتعلم ويطبق، يارب يوصل أنا أقصد ايه.

14- العالم يا اغبيا مش مجرد خمسه سته قاعدين علشان يجاملو بعض
ويعلقو على سخافات بعض
في محاوله للتودد بين مجموعه من الكلاب لمجرد المحافظه على النسل

عيب عليك وعار كبير جدا التشبيه ده
المدونات شيء محترم ولو شايف انهم سخفاء طب ليه داخل تعلق عليهم مانتا كده شتمت نفسك بشتيمتك انا آسف بس منطقيا كلامي صح.

15- اضطرتوني اني اقول امر واقع

هو فعلا أمر واقع زي ما أ،ا وضحت لحضرتك قبل كده يعني هاوي أو ساقط مش يعني حقيقي
وبعدين لو في نظر حضرتك دا أمر واقع دي وجهة نظرك وانت حر فيها وهما كمان ليهم وجهة نظر هما أحرار فيها بس لاحظ ان حريتك المفروض الا تطغي علي حرية الآخرين والا دا يعتبر تعدي علي الحريات وزي ما قلتلك القانون بيعاقب عليه.



16- بس يا رب تفوقو

يارب اللي مش واخد باله يفوق.



17- حاولو تحافظو على نسلكم في مكان له مسمى اخر غير نادي أدب
لأن اندية الأدب معموله لأهداف تانيه يا أغبياء

عيب عليك وعار كبير قوي الكلام ده
فين بقا اسلوب الاديب
تخيل ان النبي عليه الصلاة والسلام قرأ كلامك ده وكان بيكلمك تخيل موقفك هيبقا ايه قدامه؟؟؟ استغفر ربنا وحاول تصلح أخطاءك وتتكلم مع الناس بأسلوب شوية أرقي من كده يا مبدع.


18- لكم كل الفخر اني كلفت نفسي ورديت على أغبياء بهذا القدر

لاحظ ان في حكمة روسية مش فاكرها مضمونها بيقول ان الانسان لما بيفتكر عن نفسه ان هو كذا بيبقا عكس الشيء اللي هو فاكر نفسه عليه.
.
..
...
....
.....
......
.......
........
.........
..........
...........
............
...........
..........
.........
........
.......
......
.....
....
...
..
.


أخيرا: حبيت أقولكم انتم التلاته محمد وسمر وأسماء
الرسول عليه الصلاة والسلام قال " من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت" بيتهيألي مش خير اللي حصل ده.
وقال الله عز وجل "وجادلهم بالتي هي أحسن"

يارب ما أكونش ضايقتكم وآسف علي المساحة الكبيرة اللي اخدتها من مدونتك يا سمر وتحياتي ليكم كلكم وربنا يهدي.

د.محمد الجـــوهري

يا دكتور محمد مع احترامى جدا لكل الكلام اللى اتقال بس انت معندكش الخلفيه الكامله عن الموضوع
احنا يا سيدى الفاضل لسنا ابدا من بدانا بالخطا ويمكن انا حزفت تعليقه من عندى
عشان كده حصلت كل المشكله دى
كان فى تعليقه بيتهمنى بالغباء وبيقول على اللى انا كتباه عك وكلام من هذا القبيل وطبعا انا رديت عليه لكن كان رد بمنتهى الهدوءو المنطقيه ولما عرف انى زعلت قال انا كنت فاكر االبلوج بتاع اسماء فردت عليه اسماء بالرد اللى انت شفته وكان ده رده
الموضوع كمان له خلفيه اكبر من كده اننا اصلا اعضاء فى نادى ادب الجامعه والستاذ كان معاانا فوجئنا بيه بيهاجمنا كل هذا الهجوم
فسحقا لكل الاغبياء
وشكرا ليك على محاولتك لتهدئه النفوس
قولى بقه

دافعينلك كااام؟؟؟

يا خبر دافعينلي كااام
ههههههههه
هما مين دول؟؟؟
دا هزار صح؟؟؟؟
لا أظن انه جد أعتقد انك تمزحين
هههههههههههههههههه

يا خبر بعد كل دا دانا قعدت اكتب في التعليق ييجي ثلاث ساعات
علي فكرة بغض النظر عن الموضوع ايا كان انا أقيم الردين اللي قرأتهم
سواء منكم أو منه
احنا متعلمين يعني ايه؟؟؟؟؟
يعني نقدر نتحكم في كلامنا وفي مشاعرنا وحتي في وقت الغضب نقدر نرد بكلام يوجع بس مش بذيء

تحياتي ليكي وشكرا لاهتمامك
وللمرة الألف بقول والله يا جماعة انا لا أعرفكم ولا أعرفه كل اللي شدني هو ردودكم علي بعض
وبعدين افتكر انا قلت اول التعليق اللي فات لو مش موافقين اني اتدخل بينكم من الاول طنشوا الكلام وكأنه ما اتكتبش
تحياتي وآسف علي تدخلي