مرسلة بواسطة كرانيش



لسه الاغانى ممكنه ممكنه

هكذا سمعته يغنى

....

وهكذا حاولت ان اتخيل

... وسألت نفسى هل فعلا لسه الاغانى ممكنه؟ تركت الكاسيت ودخلت الى غرفتى نظرت من الشرفه كثيرون هم من يسيرون فى الشارع من منهم لا زال يحلم؟ ومن منهم يعدو لكى يصل؟ ومن منهم فقد الامل؟ ومن ومن ومن .......مللت النظر الى البشردخلت ثانيه الى الغرفه اشيائى ملقاه على الارض..,صورى القديمه متناثره.. اشيائى الباليه لا تجد مكانا لتجلس به... حتى انا لا اجد مكانا بينهم ألقيت برأسى على الوساده وقبل أن أفعل شربت ذاك السائل المعبأ بهذه الزجاجه الصغيره ثم نمت... الى الابد

This entry was posted on ٢٣:٣٨ and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

27 التعليقات

كرانيش
السائل اللى شربتيه نوعه ايه
عشان محتاج شويه ضرورى
ولو غالى بلاش
اللى باقى منك اشربه
عمل جيد يستحق القرأه ثانية
وارجو صيف هادئ على البلاج فى الفيلا بتاعتكو انتى والعيله
سلام الى لقيا

ياااااااااااه يا كرانيش
هذا ما افعله دائما وبشكل متكرر ولكن للاسف في كل يوم استيقظ ومن بدري

افعل أنا ما هو أكثر.. أستسلم للنوم على أمل ألا أستطيع فتح جفوني في اليوم التالي ولكن للأسف عندما أفتحهم أكتشف أنني ما زلت على الأرض لا في باطنها

ايه هو ده؟
هو انا اسيبك شوية عشان اجوز البت أرجع الاقيكى كده؟
لا لا لا

اجمدى ولمى صورى وارسمى ليكى صورة جديدة فيها كل الحاجات الحلوة

سلام بقى عشان هنقوم الصبح نجهز الصباحية
عقبالك

أحبك الف

ارسطو

فهماك من غير ما تتكلم
البوست رائع جدا
...

شهر يناير

للاسف الفيلا ناس صحاب دادى كانوا عاوزينها يومين ودادى اضطر يوافق
مرسى ليك

....
ward
بصراحه بقه انتى اللى غلطانه
كان لازم تسالينى قبل ما تقدمى على خطوه خطيره زى دى
اسال مجرب ولا تسالش طبيب
...

تسنيم

يا توسى حبيها عشان تحبك
وبشكل اوضح
مفيش حد يستاهل
صدقينى
...

عين ضيقه

هحاول اعمل بنصيحتك
افرحى انتى ومالكيش دعوه بينا ولما ترجعى نبقى ننكد عليكى
مفيش اسهل من كده
اى خدمه

كده كتير
أنا خلقي ضيق

معندناش بنات تشرب من قزايز
يعني مين اللي هيرد ع الكومنتات
اللي جايه

روح ولا إيه؟

لسه الأغاني ممكنة يجوز الراجل مغلطش
فك الكرانيش ياعم بقى
هونها تهون

من يوم ماضيفتك عندي
وانتي زعلانة
لو هتفرحي بعد كده
أشيلك أنا آسف جاهل معلمش

فك الكرنوش ياكرنوش

وتعالي غيري جو عندناااااا

في بوستات عايز رأيك فيها عندي

الحب حرية ، شفرة هلامية

ولو مزاجك وحش اقري

تاج ستين نيلة

Halawa
بص يا بنى

انا مش زعلانه ابدا
بالعكس انا الحمد لله بحاله كويسه اليومين دول والدليل على كده التعليقات اللى انا معلقاها مفيهاش ريحه اكتئاب خااااااالص

المشكله تكمن فين بقه؟

ان كان عندى بلوج قديم اسمه كليوباترا وفجاه جيت افتحه مرضيش يفتح
فكان الحل اللى قدامى انى اعمل مدونه جديده وقد كان وكانت كرانيش

البوست اللى انا كتباه ده
كان فى المدونه القديمه فانا حبيت اجيب بوستات من هناك واحطها هنا تسكااااار يعنى

انما انا بخير والحمد لله
اتطمنوا عليه يا جماعه والله بخير مفيش حاجه
وصدقنى قريب خالص هفك الكرانيش وهسمعك اعلى شغل
اوك؟

اوك طبعا
على فكره انا سمعت بنصيحتك وقلت اغير جو ورحت عندك المدونه

وبالنسبه للبوستات فانا سبت تعليقاتى هناك
اى خدعه
بس خلاص

مللت النظر الى البشردخلت ثانيه الى الغرفه اشيائى ملقاه على الارض..,صورى القديمه متناثره..
اشيائى الباليه لا تجد مكانا لتجلس به

في غُرَفِ العمليات,

كان نِقابُ الأطباءِ أبيضَ,

لونُ المعاطفِ أبيض,

تاجُ الحكيماتِ أبيضَ, أرديةُ الراهبات,

الملاءاتُ,

لونُ الأسرّةِ, أربطةُ الشاشِ والقُطْن,

قرصُ المنوِّمِ, أُنبوبةُ المَصْلِ,

كوبُ اللَّبن,

كلُّ هذا يُشيعُ بِقَلْبي الوَهَنْ.

كلُّ هذا البياضِ يذكِّرني بالكَفَنْ!

فلماذا إذا متُّ..

يأتي المعزونَ مُتَّشِحينَ..

بشاراتِ لونِ الحِدادْ?

هل لأنَّ السوادْ..

هو لونُ النجاة من الموتِ,

لونُ التميمةِ ضدّ.. الزمنْ,

***

ضِدُّ منْ..?

ومتى القلبُ - في الخَفَقَانِ - اطْمأَنْ?!

***

بين لونين: أستقبِلُ الأَصدِقاء..

الذينَ يرون سريريَ قبرا

وحياتيَ.. دهرا

وأرى في العيونِ العَميقةِ

لونَ الحقيقةِ

لونَ تُرابِ الوطنْ!

ضد من
أمل دنقل

تحياتي

كويس ان سيادتك بخير

ده المهم كنت بنكش كرانيشك
ياباشا مش أكتر

وبعدين تروح كيلوباترا تيجي غيرها

المهم نعيييييييييش

حلوه
وماشيه مع الاغنيه

والله ياكرانيش هانم انا مش بحب اموِّت بطلى ومبحبش عامتا موت البطل فى اى حاجة سواء سنيما،مسرح او حتى فيلم كرتون
باحس انها-على رأى دعاء عبده- (بعيد عنك خيبة أمل)
لكن ع العموم انتى حرة فى رؤيتك
وده عامتا مايمنعش ان الحالة المأسوية جدا وصلتنى

لا
قزايز اية و بتاع اية
لما انت ما تحلميش امال مين اتللي هيحلم
شدي حيلك

عزيزتى
اكيد لسه الامانى ممكنة
ولو مفيش امل فى بكره اى امل حتى لو صغير هنعيش النهارده ليه
تفتكرى الهروب ده ضعف ولا خوف ولا عبط ولا قرف ولا غباء ولا يأس ولا......مهما كانمش دى النهاية لازم
مش لازم تكون دى النهاية مهما كان
سلام

احلام ياااااه الكلمة دي قديمة قوي بطلنا نسمعها من زمان انا فاكرها وفاكر انها كانت كبيرة واحنا صغيرين وصغرت واحنا بنكبر لحد ما اختفت
تفتكري الوقت اللي احنا فيه ده يشجع على الاحلام....بيتهيألي فكرة اننا نحلم اصلا ده بقى نوع من انواع الاحلام
تحياتي

هاى كرانيش انا صاحب مدونة الوحدة بتقتلنى ومتتصوريش انا سعيد اد ايه ان فى حد شاف مدونتى لأنى حاولت ادور عليها من اى حتة تانية معرفتش انا بجد متشكر مووووت وياريت تعرفينى ازاى اتواصل مع مدونين تانين من الزقازيق وبرضو ازا ى اتواصل مع النادى الادبى اللى فى الجامعة وعلى فكرة هو لو موجود فى الجامعة اليومين دول انا موجود فى الجامعة عشان التنسيق الالكترونى وبجد انا متشكر جدااا

وربنا يوفقك

ولسه ياما ياما ياما.. ياما
في عمرنا
عجبنى الربط بين الموضوع وبين كلمات الأغنيه
وفكرتيني بحته حلوه قوي في فيلم ايس كريم في جليم وهو مشهد اشرف عبدالباقي حينما مات زرياب الملحن
وكان ماشي وسط البلد تقريبا وهو يكلم نفسه واحد نازل يدور له على قميص جديد يلبسه وواحده عماله تفكر في الجواز الخ يعني كان بيقول لنا ان الحياه لن تقف عند موت أحد فبقيه الأحياء مشغولون ومهممون باحتياجاتهم الدنيويه
ولم يعجبني السطر الأخير في موضوعك

الشارد

اهلا بيك وبامل دنقل

....
halawa

يا فندم انا بخير طول مانتو بخير

....

بياترتس

اخس عليييييييهم من ورايا؟؟؟

....

خوليو

لاااااااا انا مش بس بحب اموت البطل ده انا بحب اخنقه

وعلى فكره...اهم حاجه عندى تكون الحاله المأساويه وصلتك

....

شمس

ما انا عماله اشد اهو لحد ما قرب يتقطع من كتر الشد

...

للأسف كنت مستنى منك رد عليا بس واضح انك مشغولة ياكرانيش بس عالعموم عادى ولا يهمك وعلى فكرة حلو المود بتاعة اخر بوست ليكى دة وعلى فكرة انا عاوز الناس تشوف الفكرة الجديدة على مدونتى على فكرة دة مش اعلان بس دى فكرة مش اكتر

احساس لسه حى

ممكن يكون عند حق
اما بالنسبه لحكايه النهايه دى فدى فى الاول والاخر بايد ربنا سبحانه وتعالى

....

انا حر

ظبطتك

انت بتحلم بدليل ان بقى عندك نوع من انواع الحلم
....

الوحده بتقتلنى

انا ما اهملتش الرد عليك اطلاقا
بس والله انا كتبت الرد على تعليقك والنت فصل بعد ما جيت اعمله ريببليش

عالعموم يا سيدى الفاضل احنا بنجتمع كل يوم اتنين فى الجامعه عند كليه علوم
هتلاقى هناك مدونين كتير
واعتقد_زى ما قلتلك قبل كده_انك هتبدا تفكر فى تغيير اسم مدونتك معانا ان شاء الله

تحياتى ليك يا بشمهندس

....

حسن ارابيسك

يااااااااه ده الموضوع ده بقى كتير جدا
تلاقى واحد فى حال وعشره جنبه فى حال تانى خااالص ومحدش عاد بيحس بحد
عالعموم انت بتقول ان الجمله الاخيره مش عجباك يا باشا احنا ممكن ندمرها لو مش عجباك

لا بجد عوزاك تبين سبب انها مش عجباك يمكن اقتنع

....

بتحصل
خاصة لما
-
الواحد بيشوف نفسه
فى الناس
-
واحمدى ربنا على القزازه
في ناس كتير مش لاقياها
-
بتحصل برده

أزال المؤلف هذا التعليق.

السؤال الان ..هو حلم و لا علم ؟

وائل فتحى

فعلا
انا لازماحمد ربنا عالقزازه
منورنى يا وائل
...
الفيلسوف

اكيدحلم ماهو لوكان علم مكنتش انا رديت على تعليقك دلوقتى

مش كده ولا ايييييييييه؟؟

رائعة

وقبل ما انسى

كنت عايزة اقولك ان ( الى الابد )

مدة طويلة جدا .

الليل بيغطي الدنيا كم ساعة

بعدين الشمس بتطلع تاني ..........

غير معرف  

كرانيش بجد انتى انسانة حساسة جدااااااا

وفعلا تقديرك وتعبيرك عن المعانى المختلفة فى مدونتك فعلا شىء بليغ احييكى جداااا واتمنى ان تزورى مدونتى وهذا يسعدنى ويشرفنى http://alr7eam.blogspot.com/