........الضحك من غير سبب  

مرسلة بواسطة كرانيش

تجرى الايام والسنوات سريعا
سريعا جدا...بلاتوقف
لاتمهلنا
لاتدعنا مليا
يالها من قاسيه هذه الايام
اذكر السنوات الماضيه قريبا جدا
كأنها بالامس
الأمس القريب
أشعر أنى كبرت سريعا
أرانى الان وأنا فى طريقىالى المدرسه معى أخى الاصغر
ارانى تلك البنت التى تدعى التفوق فى كل الحصص وتفعله فى حصه اللغه العربيه التى كنا نطلق عليه قراءه
كم كنت أحبها تلك البنت
كم كانت تملأ الدنيا فرحا وبهجه...
كم كانت تضحك كثيرا..كثيرا جدا
ويغتاظ منها المدرس ويتحول هذا الغيظ الى ضحكه..يعقبها دعاء بالشفاء
ظنا منه انى مريضه بالضحك
...
فى الثانوى
بعثت مدرسه الجيولوجيا استدعاء لولى الامر
كى تحثه على علاجى من هذا المرض اللعين
وذهبت الى المنزل
واخبرتهم بذلك وأنا فى هستريا من الضحك
وضحك والدى وامى واخوتى

...

فى الجامعه
بدات اشعر بتحسن..بدأت أعراض المرض تزول
كما افترقت عن صاحبتى تلك التى كنت انظر فى وجهها فتتملكنى نوبه الضحك
لم أعد أراها....فسكنتنى الوحده
صرت املك نفسى وأروضها على الحزن..كان هذا هو الحل الوحيد للشفاء من المرض
...
فى نادى أدبى قصر الثقافه
اصطحبت صديقتى معى...وحدث هناك ما أضحكنا
اكتفيت بالبسمه وضحكت صديقتى كثيرا

هذه المره كانت وحدها
سألتنى بدهشه"مالك يا كرانيش؟مبتضحكيش ذى عادتنا"أجبتها بأنى شفيت
...
هل حقا الضحك مرض؟
ام كنت أنا التى تستدر الأشياء كى تضحك؟
كانوا يخبروننى"بان الضحك من غير سبب قله أدب" لم اقتنع أبدا
كان عليهم اذا ارادوا ان اكف..أن يضعوا البلستر فوق فمى أو فوق قلبى ذاك الذى كان يضحك كثيرا
...كان عليهم أن يقولوا لابد ان تحبى كى أكف عن الضحك
كان عليهم أن ينصحوننى بسماع منير
...
الان -فقط-كففت عن الضحك يا ميس مايسه
الان-فقط-كففت يا أستاذ عصام
الان فقط كففت عن الضحك يا أستاذ فكرى
الان فقط يا شيماء أحتاجك
كى أضحك
أحتاجكم جميعا"

This entry was posted on ١٢:٣٥ . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

24 التعليقات

أثرت بداخلي أسئلة وأشياء كانت تشغلني في وقت قريب
احنا ليه مبقيناش نعرف نفرح زي الأول
ولما بنفرح بنبقى كأننا بنمثل الفرح
اللهم إلا نادرا لما بتخرج بالصدفة ضحكة صافية حقيقية
تحياتي
وأتمنى ترجعي لضحكتك المعهودة
لإنها مش هترجعلك لوحدها
لازم انتي اللي ترجعيلها

صدقيني انا اكتر واحدة اعرف ان الضحك من غير سبب مش قلة ادب..ده قلة حزن

انك تغيري نفسك علشان تكوني متوائمة مع العالم الخارجي..علشان تكوني طبيعية في نظرهم فعلا شيئ قاسي جدا

وبجد المرض الحقيقي انك انك تبطلي ضحك

المرة دي الكلام دخل القلب

غير معرف  

اول مره ادخل عندك البلوج وده لسبب بسيط
انى اول مره اعلق عند حد اصلا
نصيحه:

اضحك الصوره تطلع حلوه

عارفة يا كرانيش مش الصعب إنك تبطلي تضحكي الصعب إنك تمثلي إنك بتضحكي وجواكي بيعيط وحزين... الابتسامة اللي مش قادرة ترسميها على شفافيك أكيد سابت نظرة ألم في عنيكي.. مش عارفة كان نفسي أقولك بكرة ترجعي زي الأول بس خايفة أوعدك وعد وميحصلش.
ارجعي لأغنية أحمد زكي لو معرفتش تضحك متعيطش ومتبكيش ..

محبتي يا جميلة.

اااه
مش عارفة
انا كمان زيك ،كنت امووووووت فى الضحك،واكتر وقت كنت اضحكه فى المدرسة مع صحابى....لكن من فترة،لقيت نفسى فقدت القدرة على الضحك،مش اى حاجة تضحكنى ولا اى حاجة تفرحنى
بس تفاااااااائلى يا كرانيش الضحك والفرح هيرجعوا ان شاء الله:))
دى اول مرة ادخل مدونتك بس عجبتنى وان شاء الله ارجعلها على طول
...صحيح
انتى كنتى فى مدرستى ولا ايه؟؟؟؟
مش مايسة دى القصيرة اللى بتعشق الخناق وعلى طول بتزعق؟؟
وعصام ده بتاع الجغرافيا مش كده؟ ههههه
اكيد تشابه اسماك نياههاها
والنبى تضحكى :)

المشكلة فينا كل حاجة بايدنا بس احنا اللي ساعات بناخد راي الناس الغلط
ابراهام لنكولن قال
يكون المرء سعيد بمقدار الدرجة التي يقرر ان يكون عليها من السعادة
==============
اعدي مع نفسك وغمضي عنيكي وعدي لغاية عشرة وحاولي تفتكري المواقف اللي كانت بتخليكي تضحكي بجد وبعد كدة فتحي عنيكي وقرري ان ترجعي زي زمان
والا هتكوني زي اللي مركب وش بلاستيك
====================
الامبراطورية المفقودة
عالم مختلف
www.lost-empire.blogspot.com

وقالتلك

مالك يا كرانيش؟
ههههههههههههههههههههههههههه


تصدقي اول مرة اخد بالي من الموضوع ده؟
لا المشكلة الكبيرة بقى ان الواد منير كان بيقولك
:
أجمل ما فينا ضحكتك

يا ستى ولا يهمك اضحكى للأبد ( بس غريبة أن كائن العزلة الكئيب )هو اللى بيقولك كده عموما انا زعلان منك عشان انتى زعلتى منى على صراحتى بس متزعليش انا عرفتك دلوقت مشعشان حكاية الضحك دى و أرجوكى متزعليش آسف

بصي بقي ..سيبك بقي من الناس اللي فوق دي..هيقعدو يقولولك اضحكي ومش عارف ايه..لا سيبك منهم

عيطي عيطي ..ايه مبتعيطيش ليه عيطي مستنيه ايه


انا مش فاهم حاجة بقي..هو اللي يحب يبطل يضحك واللي يسمع منير كمان..
تب مش تقوليلنا عشان نبدا نحب لاحسن انا كمان مريض بالمرض الغريب ده

ارسطو بيضحك ويقوللك الواد منير بيقوللك اجمل مافينا ضحكتك

تعرفي انا لو اعرف منير ده كنت شكرته تعرفي انه اكتر واحد بيفهم

ابقي سلميلي عليه..ده اكيد راجل محترم


روّق ياعم الحاج ..ده اجمل ما فينا ضحكتك علي راي منير

احنا ليه مبقيناش نعرف نفرح زي الأول
للا سف يا استاذ تامر
احنا مبقيناش نعرف نعمل حاجه زى الاول
...
متشكره يا بيسو انك ادتينى احساس ان كلامى لسه بيدخل قلب حد
...

فرافيش:
خلاص يا كبتن تاكد انى هسمع النصيحه
...

تسنيم:انا لازم اشوفك هه؟
...
يا ريت يا نضال الضحك والفرح يرجعوا تانى زى مابتقولى
...

الامبراطور:انا فعلا قربت ابقى بوش بلاستيك
...
ارسطو:مش خايف احسدك على روقانك وضحكتك
...
كائن العزله الكئيب:يابنى كرانيش مبتعرفش تزعل من حد وصقنى مش هزعل
....
سيزيف:انت بتتحرضنى عالحزن؟
مابلاش
وبعدين منير مين ده اللى انت وارسطو بتتكلموا عنه
انا معرفوش

عارفه ياكرانيش انا بيتهيالى الضحك الجامد ده مقصور بس على الاطفال
لانهم الوحيدين فى الدنيا دى اللى مش شايلين هم
كلنا واحنا صغيرين كنابنضحك
بنضحك بجد من قلبنا
تقريبا لاننا مكناش نعرف لسه يعنى ايه حزن
لكن وبعد لما بنكبر شويه الحال بيبقى غير الحال
وسبحان من له الدوام بقى
بس سيبك انتى فى بسمه ولو على خفيف احسن من مليون ضحكه
وبعدين اضحكى اضحكى عمر الضحك ماكان قله ادب ولا كان ادب زياده
اضحكى وسمعينى ضحكتك يا كرانيش

بس خلاص عرفتك يا سلام عليكى
بصى القرف ده انتى اللى جايباه لنفسك
اسمعى كلامى
وانتى تفلحى باى يا قمر واتصلى عيب عليكى كده

أعتقد إن الضحك من غير سبب هو بسبب زيادة الحزن و ليس قلته
انتي باين عليكي حساسة جداً و ممكن أي زعل يكون حواليكي بيأثر عليكي بشكل سيء و ده اللي كان بيخليكي تضحكي كتير عمال على بطال
و لما كبرتي بقى الحزن شىء عادي أو إهتماماتك بقت مختلفة فمبقيتيش تضحكي زي كمان
عموماً أحب أقولك انك طول ما انتي زعلانة و بتفكري في اللي يضايقك و بتكلمي الناس و تشتكي من أي حاجة طول ما الحاجة دي هاتفضل موجودة و ممكن تزيد
لما تلاقي حاجة ضايقتك غيري المود بتاعك فوراً (غني، إسمعي مزيكا، فكري في شىء جميل مثلاً طفل بيضحك أو ذكرى جميلة ليكي، إتفرجي على فيلم كوميدي) و متكلميش حد في اللي مضايقك أبداً و حسي إن الدنيا كلها بتضحكلك حتى ولو كنتي شايفة إن ده مش موجود مجرد حسيه و هتلاقي الدنيا ماشية زي الفل معاكي تاني
ده عن تجربة شخصية و النتائج فهيمة جدا جدا
و الحمد لله أنا بقيت دلوقتي فهيم و عقبال ما تبقي فهيمة
:D
سلاحف

عافر يمكن تقوم حاسب على كل يوم

حاسب .. حاسب

:)
وجعتني قوي الحتة بتاعت والان توقفت عن الضحك
الضحك مش مرض هو بس مش لايق علينا قوي
بس تعرفي فيه فرق بينا الفرق اني لسة بضحك
بضحك في الضحكة شوكة بتضحك من الالم

فى ادينا نخلى الحاجات متضيعش
:))

غير معرف  

آآآآآآآآآآآآه بالقوى علينا كلنا
عارفه ياريتنا نمرض على طول بالمرض الحلو ده بس للاسف:ل
ليس خيارا أن نحزن
ليس خيارا أن نبكى
.ليس متاحا أن نختار لنا المعشوق
ياريت تحاولى تنهى الحالة دى بسرعه وترجعى تضحكى, على فكره المرةدى مش هنقفل بقك أبدا
المهم تضحكى(من قلبك) برضه حلو يامعلمه

البحر ليه ما بيضحكش
أصل الحكاية ما تضحكش
البحر جرحه ما بيدبلش
وجرحنا ولا عمره دبل

مش عارف أقولك إيه .. لأن لو لقيتي حد ينصحك .. ابقى قوليلي
!

في كلامك حاجه وجعتني بجد
ياريتك كنت فضلتي تضحكي, انت ساعتها كنت بتضحكي عشان قلبك كان مبسوط وكان بيضحك,
حاولي تدوري مين اللي لما مشي أخد الضحك معاه, وحاولي ترجعيه لو بس عشان تضحكي
بجد نفسي انك تضحكي تاني, نفسي أوييييي

هو انا لازم ادخل ع البلوج واقولك انك وحشتينى وانى عايزة اسمع صوتك وللا ايه؟

ازيك يا كرانيش


بصراحه انا استغربت من البوست ده لأن صورتك منطبعه فى ذهنى وانتى بتضحكى


وعلى العموم الضحك والزعل مش استراتيجيه احنا بنتخدها لأ دى حالات بتنتابنا وبنعبر عنها بصدق

انهارده تعيطى

بكره تبتسمى


بعده تضحكى


هى دى الحياه لك وعليك


الأهم من ده كله اننا نتكيف مع كله عشان لانظهر الوجه المتذمر دائما



وعلى فكره حلو جدا النيو لوك ده


وعلى فكره تانيه لو مش عارفانى انا فانتازياااااااااا

سابقاااااااااااااا

مش عارفة اقولك ايه
بس لو حصلت حاجة تضحك بجد
هتضحكى غصب عنك

ولو حاجة جرحتك هتعيطى

الموضوع بسيط
وبيحصل غصب عن الواحد
مش محتاج تحليل يعنى
اهم حاجة انك تكونى على طبيعتك
متكتميش اى احساس جواكى

كرانيش هانم مررتلك تاااااج عايزة أشوفه قريب عندك ومفيناش طناااااش. محبتي

انا كنت زيك كدة
كنت بضحك أكتر مما كنت بتنفس
كنت مرح لاقصى الحدود اللى ممكن تتخيليها
كانوا ناس كتير قوى بيحبوا يقعدوا معايا لانى زى مابيقولوا مببطلش ضحك

بس للأسف مبقتش أعرف اضحك
ساعات بحاول اضحك بس الضحك بيموت قبل مايتولد


للأسف انا زيك وزى أغلب الشباب
أحنا فقدنا القدرة على الضحك

تحياتى