عوده  

مرسلة بواسطة كرانيش

عوده

لم انقطع عن قصد ويعلم الله ذلك
بل كانت الامتحانات لعنها الله هى السبب الرئيسى فى ذلك
....
فى يومى الاخير- فى الامتحانات طبعا-
لم اشعر باى حزن لخروجى من الجامعه او بفرح .
فقد كان الامر متساويا لدى
ربما لظنى انى لن اتركها
او ربما لانها ليست بالبعيده عن منزلنا فى اى وقت سآتى واستدعى الزكريات
لا اعلم تماما ماكان فى ذهنى حينها
فقط كنت ارى الناس تتزاحم وتحتضن بعضها بعضا
ويبكى بعضهم لفراق الاخرين والبعض الاخر- ربما- فى حاله ذهول مثلى تماما
ووجدتنى اعدو كى الحق بالميكروباص الذى سينقلنى لأصدقائى
اللذين ربما ستمارس معهم نفسى تلك الطقوس
....

أصدقائى الأعزاء شكرا


This entry was posted on ٠١:٣٠ and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

20 التعليقات

مبروك انك خلصتى
ياه نفسى والله اخلص ومش عايز اشوف
جامعتى المعفنه دى تانى ابدا
ياااااااااه امتى يجى اليوم ده

حاسه بالاحاسيس اللى بتقولى عليها دى والله ولو انى خلصت من قبلك بشويه بس والله اللى فرحنى فى الاجازة دى عن كل اجازة انى شاغلاها وشاغله فراغها بالتدوين والاهتمام باخبار المدونات .اتمنى تزورينى فى مدونتى قصاقيص حبيبه ويسعدنى تعليقك على الخمس مدونات اللى نشرتهم.عموما مبروك ياجميل راحة بالك

:)


حمدالله على السلامة

الحمد لله انك رجعتي تاني بالسلامه للتدوين اللي افتقدناه حقيقي .. وبالنسبه للجامعه فأكيد مجتمع الجامعه من أجمل المجتمعات اللي في الدنيا وصعب الواحد يقدر يتخلي عنه بسهولة وده يمكن لأنه سهل في تكوينه .. أو لأننا لما دخلنا الجامعه لقينا المجتمع ده جاهز وماتعبناش في تكوينه .. أما خارج أسوار الجامعه فالأمر مختلف تماما وصعب .. لكن صدقيني تكوين مجتمع خارج الجامعه يكون أكثر عمقاً وتأثير .. صحيح أنه أصعب لكنه أكثر دواماً وأشد تأثيراً ...

ألف حمدا لله على السلامه

مبروك انتهاء الامتحانات

نورتينا يا بنوتة يلا بقى قطعينا
:)

سبقتك سبقتك


ولو ان اليوم ده مش كان سعيد بالنسبة ليا الا انه بداية للاختلاف

بس هنكون سوا بردو

مش كده؟

ان شاء الله ........ ان شاء الله

بــــــــحـــــــــــبــــــــــك

مبروك انتهاء الامتحانات والكلية ان شاء الله

وياااااااااااااااارب أخلص زيك

لأني هموت وأخلص



تحياتي

شكرا علي تنويرك مدونتي

ومتنسيناش تاني هاااااااااااااا

مش هقبل أعذار

تحياتي

شهر ديسمبر
ــــــــــ
ايناك يا رجل
الله يبارك فيك
عقبالك لما نفرحلك
....

حبيبه
ــــ

اسمك حلو قوى يا حبيبه
واكيد هزورك فى المدونه ان شاء الله
نشرب الشاى مع بعضينا
وعموما الله يبارك فيكى يا قمر
.....
تسنيم

شاللا تسلمى يااارب
....

درش
ــــ
اللى عملنه جوه الجامعه
هنعمل احسن منه بميت مره بره الجامعه بعيدا عن الروتين وتحكم بضعه موظفين فى ابداعنا

شكرا على زيارتك بجد
......

لميا محمود
ــــــ

متستعجليش
مش بقولك
فضينا لبعضينا
وحشتينى يا بنوته
....

عيون ضيقه
ـــــــــ
بدايه للاختلاف؟؟
انا مش شايفه اختلاف
ماهو ده العادى بتاعنا يابنتى
وبعدين انتى بتسالى هنكون سوا أو لا؟؟

هو ينفع منكونش سوا؟؟؟

انا كمان بحبك

محمد الجوهرى
ــــــــ
الله يبارك فيك يارب وتخلص زى منا خلصت
عشان ميبقاش حد احسن من حد
منور المدونه والله
وان شاء الله مفيش اعذار بعده كده تانى

أولا مبروك ألف مرة إنك خلصتى .. و انتهيتى
نفس اللى حسيتى بيه أنا كمان حسيته بالضبط يمكن علشان انا كمان بيتى قريب من الجامعة اوى ..
انتى صحيح سألتينى بادرس إيهانا فى الفرقة الرابعة آداب فرنسى ..
تحياتى

كرانيش .. يا كرانيش ..
أنا هاقولك حاجة .. و الله أعلم بقى صح ولا غلط
انتى جيتى حضرتى قبل كده مناقشة لديوان شاعرة إسمها أمل عامر فى كلية الآداب فى أول السنة دى ..؟ تقريبا فى شهر يناير 2008..؟
أصل القصيدة اللى هى "فنجان القهوة بيتدارى" دى أنا حاسس إنى سمعت حد قالها يوم ماكنت حاضر الندوة دى ..
كانت ساعتها حاضرة دكتورة سلوى اسماعيل بتاعة الأدب الفرنسى و الدكتور أبو شعر مصبوغ دا اللى هو عميد الكلية ..
انا فاكر إن فى بنت يومها طلعت قالت قصيدة تقريبا -تقريبا- هى دى ..
ممكن تكون انتى ..؟
عموما ... مستنى ردك
سلام

مش متخيلة ان احساسى هيكون كدة
انا فى صدمة انى هسيبها السنة الجاية
وبحمدربنا انها 5 سنين
بالرغم من التعب الخرافى
الى ان الاستمتاع فيها اروع

ربما ستشعرين بقيمتها فيما بعد
بعد رحيل الايام عنك قليلا

تحياتى

حمدالله ع السلامة وبالتوفيق
وشكراً على مرورك بمدونتى
وأرجو متابعة المبادرة والإطلاع على المعلومات الخاصة بها فهذا مدخل لفهم قصيدة نعم لأبوتريكة لا لدروجبا

كفارة يا معلم

و نتمنالك حياة عملية متفائلة

انا كمان نفسي اخلص موووت
مش قادره استنه اتخنقت
مبروك وعقبال ماتفرحي بالنتيجه

غيرى البوست بقى

الدنيا كلها عرفت انك خلصتى

وحشنى شعرك

وحشنى كلك

الاسطى

الله يبارك فيك يا اسطى
بالنسبه لسؤالك ففعلا انا اللى كنت هناك
عالعموم منورنى
...

شيماء سمير
منورانى يا جميله
وممكن الايام تثبتلى عكس تخيلى
....

ابو امل

اكيد ان شاء الله هبحث عن المبادره وهتابعها
المدونه منورة بيك يا فندم
....


عبحى

ايناك يارجل
طل علينا
....

amy lee

اميييييييييييين

....

عين ضيقه

اكيد هيحصل ان شاء الله
طلى علينا انتى كمان

الف مبروك التخرج انا كمان اتخرجت وكان اخر يوم برضه عادي بالنسبة لي ومحبتش اسلم على الناس كاني مش هاشوفهم تاني لان معرفتهم بالنسبة لى غالية قوي ومش عايزاه تكون مقصورة او تخلص مع الكلية

في النهاية الف مبروك وربنا يوفقك في حياتك القادمة ان شاء الله