ضمائر  

مرسلة بواسطة كرانيش

تؤرقنى تصرفات كل البشر
هو1: بكل سهوله باعنى بثمن بخس وبدأت انا فى تقبل الامر
......
هو2: كان عليه ان يكون أكثر تشبثاً بى
ربما أعتقد خطئا فى ذلك
وربما أجدنى قريبه منه هذه الأيام وأسعى أنا لذلك
لكنه لم يقدر
......
هى1: تعاتبنى رغم انها هى من تستحق اللوم
بكيت أثناء عتابها لي
بكيت لأننى وضعت رسما هلامياً لعلاقه لن تنتهى الا بالموت
ولم يحدث هذا وسعيت كثيرا لئلا يحدث
لكن......يكفى هذا
.....
هى2: تخبرنى أنى لابد أن أكون بجوار هى1وان لم أفعل
فسوف تضطر اسفه أن تنفصل عنا جميعاً
....
هو3: يقول بأنا أفسدنا بداخله شيئاً
يحتاج لاصلاح ما.....فلنتركه
.......
هم1: شىء ما يختلف
......
هم2: أشعر بأنى أحبهم كثيراً
....
أنا1: شىء ما مكسور بداخلى....ربما غير قادر على اصلاح نفسه
أو طلب الاستغاثه من اخر
رسمه الحزن معده مسبقاً على وجهى
عندما أبتسم أذكر أن هناك ما يدعونى للبكاء.....فقط للبكاء
فأكف عن الضحك
.....
أنا2: مللتنى جداً
....
أنا3: أريد الوصول الى خطوة البدء
فلتتركونى بعدها أنحو نحوى
وحدى من فضلكم
......
هى3: راحه أجدها عندما أقبل يديها وجبينها
.....
هى4: كرهت نفسى لأجلكِ
أعلم أنى لا شىء
لكنَى صدقاً
اســــــــــــــــفه
.....
نحن1: يدخلنا الشيطان لينزغ بيننا
فهل لم ندعه يفعل؟؟؟؟
....
أنتم: عوزاكم زىَ زمـــــــــــــــــــــــااااان

This entry was posted on ٠١:٥٦ and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

41 التعليقات

الشيطان
يخرجنا من الجنة ربما

لكن

يدخل بيننا ويفرقنا.... لن يستطيع


نحن أقوى

حتى فى ضعفنا اقوى

حتى فى خوفنا اقوى
نحن.. نحن


كونى قوية دائما


أحبك

دعك من هو وهي وهم ونحن(انتم في تدوينتك)

صبي تركيزك على انا 1 وانا 2 وانا 3 اعقدي مجلس صلح بينهم .. حتى لا يكون داخلك بكل هذا الحزن


اما عن رؤيتي لك
فانتي جميلة .. رقيقة .. وان كنت يملؤك الشجن


وانتي كمان على فكرة .. وكنتي غايبة

الحزن مبقالوش جلال يا جدع
ده الحزن زي البرد زي الصداع

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دايما حلوه المواجهه بس متعبه
ربنا يقويكى
عرفتى مين بعتلك الورده
فين الصوره اللى بتغمز دى
ههههههههههههه

بغض النظر عن هو سواء 1 او 2 او3
او حتى 10

وهى برده من 1 ل10
وهما كلهم

بس كونك تواجهى كل الامور
وتبقى شايفة الاشياء من كل الزوايا
ده فى حد زاته كويس


انا حساكى اوى ولله
يمكن مش فاهمة اوى
بس حسة

بصي أنا تهت منك.. ممكن تعملي أسماء وهمية للبوست علشان أفهم

سلام عليكم

مش عارف حاسس اني فاهم الكلام ده وممكن أسميه ليكي
أو عند ناس كتير بأسماء شخصيات
بس لما عديت ع المرحلة دي
طلعت بشوية حاجات هقولها لسيادتك

مطلبش م الناس أكتر من اللي عايزين يقدموه
أكون أنا الكويس الصادق مع نفسي لأني لازم أبقى كده
بعقل مش بعطاء الساذج العبيط لمن يستحق بس
دون أن أندم على أي عطاء سابق

بعد ده بلاقيني بشوف الدنيا عبارة عن مدارات وأنا وسطها ذرة
الدنيا بتدور حواليا وأنا ثابت عارف مين قريب ومين بعيد في المدارات
وبسمح للاحتكاك والتجارب مع مدارات جديدة بدون مابقى خايف أو زجاجي مرعوب م التجربة الجديدة لاتكسر
دوس وجرب


آسف لو اتدخلت أو طولت
بس أتأثرت بجد
تحياتي

في موضوع ممكن يفسر حاجة زي كده
عجبني بجد شوفيه في مجلة جوانا
www.gowwana7.blogspot.com
القوة من زاوية أعمق

دموعي سبقاني وكلامي قليل
خايف اعيش ملاقيش
الا جرحي احط فيه واشيل

كان نفسى أعرف فعلا
لماذا هم يتغيرون دائما
لماذا لا تبقى الأشياء على صفوها الأول
حين نشتبك مع الآخر بعمق نكتشفق مدى تعقد الحياة

عين ضيقه
للاسف كله كلام بنصبر بيه نفسنا
.....
ده صحيح يا لميا
بس ازا كنت غايبه عنكم فى البلوج فانا والله مش غايبه عنكم بقلبى
محبتى ليكى
....
لميا محمود تانى
عندك حق
....
بياترتس
مبلاش حكايه الورد دى
وش وعليه احمر كتيييير
....
الورده السودا
كفايه احساسك بيه
ده يكفينى والله
....
تسنيم
اسماء وهميه ايه يابنتى
بتفكرينى بقصص ادهم صبرى
تعالى اون لاين وانا اقلك
اوك؟
....
حلاوه
متشكره جدا لتدخلك اللى انت بتأسف عليه
طول ما حواليه ناس زيكم لازم اتشبث بالحياه
....
حلاوه تانى
اوعدك اروح هناك
....
سندباد
منورنى والله يا فندم
....
كائن العزله
انا كمان نفسى اعرف على فكره
انت عندك حل؟؟

بناء النص رائع
وجميل قوي تداخل الشخصيات واختلافهم بالشكل ده
حسيته علشان صادق
تحياتي

تحياتي

سبحان الله... كلنا عارف الحل...و كمان كلنا لا يحل...
الشيطان ضعيف و ليس له سلطان علي الانسان الا اذا اعطيناه نحن الفرصة...
و الحل هو الاستعاذة بالله من الشيطان الرجيم.

هذا كان تعليقي علي ظاهر الموضوع...لكن الموضوع المكني عنه، إذا كنت فهمته صح ، هو ان اي علاقة إنسانية بلا تفاهم و تفهم لظروف الأخر منهاها الفشل... و في رأيي ان الثقة
و التفهم لظروف الاخر جناحا اي علاقة انسانية ناجحه...

تحياتي

Thanks for you work and have a good weekend

تعرفي ان فكرة النص مبتكرة اوي

فكرة الذوات المترقمة

وطبعا انا في ضمائر مافهمتش هي عائدة علي مين بالظبط انما الفكرة زي ماقلتك حلوة

انما كان ليا ملحوظة واحدة

" أريد الوصول الى خطوة البدء
فلتتركونى بعدها أنحو نحوى
وحدى من فضلكم
"

بيتهيالي انه حتي خطوة البدء دي انتي اللي لازم توصليلها لوحدك برضه ومفيش حد هايدلك عليها غير عقلك وقلبك

تحياتي

زمان قالوا ان من تالت المستحيلات الخلَ الوفى...مصدقتش..لكن بعد كام سنه من الخروج للحياة العملية صدقت
انتوا اصحاب...فحاولوا تمسكوا فى ايد بعض جامد..ومتستعجلوش على الفرقة..الزمن هيوقع منكم كتير...وعن تجربة ازلية...هى 1 وهى 2 وهى3 وهو....الخ

هيرسوا فى الأخر على واحد ولا اتنين

ادعوا الله انكم تكونوا اول شله اصحاب بجد تكثر القاعدة دى
وابقى طمنينا عليكم

والسلام ختام لكل الشلة

على فكره
الناس بيسلمو
عليكى

هوا 1
مش شرط انتى شايفه نفسك تساويه كام
المهم الناس اللى انتى بتحبيهم قيمتك عندهم ايه فكرى الاول
هوا 2
ولماذا لا تكونى انتى اكثر تشبثا
لماذا نعتقد اننا لالىء من الضرورى ان يحافظ الاخرين علينا
ليه ميكنش الاخرين اهم مننا
الاقل الاهميه الطبيعى هوا اللى بيحافظ على الاكثر اهميه
هى1
انا ومن بعدى الاخرين
ده مبدا انا لازلت اعتز بيه
وازددت تشبث بيه بعد البوست الرائع ده
هى2
دماغها عاليه اوى
بلا وجع دماغ


كفايه
البوست رائع رائع
وحاسس انه جديد متكتبش قبل كده
بس

مش شرط انك تتوقع كلهم زى ما نت عايزة لان كل واحد مختلف

انت مثلا مختلفة جدا عن اى حد تانى
لانك ببساطة ارق
وابسط
واحن
ويمكن كمان تكونى اكثرهم حبا

مجرد انك تحب كل الناس دون شروط
اكيد هتحسى كل الاحساس اللى عندك دلوقت

معلهش انك احسن دايما
سامحى
اقبلى
محبه دائما دون شروط
صدقينى انت كدة هتبقى اجمل وافضل


دائما ما تقتلنا تصرفات من حولنا
لاننا -غالبا- ما ننتظر منهم ما لن يفعلوه دون توجيه منا
ونحن -بسؤ تصرف- ننتظر ان يفهموا ما نفكر فيه, ويفعلوه من تلقاء انفسهم
فنحن حقا نحتاج الي لحظه صدق واحده مع من حولنا، وبعدها نستطيع بكل حياديه ان نحاسبهم كما نشاء
...............

انني لا اعتقد انه باعك بابخس الاثمان كما تحسبين، فليس سهلا علي المرء ان يتساهل في فقدان قلبا يهواه
وبالتأكيد قاسي كثيرا قبل أن يقدم علي هذه الخطوة المرة، ومن الممكن انه لم يقدر علي استكمال مقاومته، والممكنات كثيرة .. لكننا نقبل ما نراه فقط
................

أعتقد - وبكل حيادية- ان هذا الوضع ينطبق مع الاخر، فأنت ترينه يحاول التشبث بك، ولكنك تطالبينه بالمزيد من التشبث، اليس من الجائز انك لم تر تشبثه ذلك بالقدر الكافي ، واليس من الجائز ايضا انه لم يفهم قدر التشبث المطلوب، واليس من الصواب وجود تلك اللحظه الصريحه التي تحدثت عنها لتفهمك مقدار تشبثه ، وتفهمه مقدار احتياجك له
أعتقد انني اتفق - نوعا ما - مع القائل لماذا لاتكوني انت اكثر تشبثا به؟ ، ولكنني اختلف معه بشده في تبريره لذلك السؤال ؛ فالمتحكم الاخير في تلك العلاقه هو الاكثر احتياجا للاخر هو الاكثر تشبثا به ، وليست للاهمية هنا ادني مكان .. وأعتقد انه دائما كان أكثر احتياجا لك منه ، فلذلك هو اكثر تشبثا بك ،حتي الان ، حتي وان لم تر منه ذلك ، او ان أعتقدت انه لم يقدر تلك المساعي لقربك منه
....................
أعتقد انني سأكتفي بهذا القدر لانني قد أطلت
ولكن علي وعد بالتكملة في مره أخري قريبا
.....................
صدقا .. ترددت كثيرا قبل كتابة هذا التعليق
.....................
سؤال
هل تغيرت نظرتك لتلك الضمائر الان؟
.....................
عزيزتي
دمتي بكل ود

تامر عفيفى
منورنى يا تامر
بجد انا فرحانه بالتعليق
رغم اختلافنا
فاكر؟
....
الربان
متهيالى انت متحامل جدا عليهم وعليه
....

ديفيد
مش هرد عليك
انت مين يا عم الحاج؟
...

يامن
على فكره الفكره مش مبتكره ولا حاجه هى اتعملت كتير
يعنى متخلينيش اخد مقلب فى نفسى
عارف يا يامن؟
حتى خطوه البدء مبقيتش عارفه ابدأها لوحدى من غيرهم
.....

vangogh
ادعيلنا بالله عليك نفضل مع بعض ولبعض
.....

شهر يناير
ربنا يسلمك ويسلمهم


....

vetrenary
بجد تعليقك عالنص عاجبنى جدا
وكانك معانا وحاسس بالافراد اللى انا كتباهم
متشكره لحضورك لدى
....

sokomonos
اكيد فيهم اللى ارق منى واللى اكثر احساسا منى
بشكرك عالمجامله
ادعيلنا

....
سلامه

ليه بتدافع عنه؟
اما بالنسبه لاجابه السؤال فمظنش هتتغير
او يمكن تتغير ربنا اللى عالم

لما قريتها تاني فهمتها..

اخص عليهم كلهم الوحشين

بقيت بخاف من كل الضمائر المحاطه بك وبي وبنا ومنا أصبح الخوف بيداخلنى مثل الهواء ربما لايعلم أحد منكم ذلك وربما أصبحت ممثله عن جدارة فأغيب عنكم وأنا معكم يتعبنى هذا الاحساس بكل ما يحمل لكنك وحشتينى وكلم وحشتونى

أزال المؤلف هذا التعليق.

تحياتي

يعلم الله اني غير متحامل عليك...و لماذا أتحامل عليك... احترمك و احترم رأيك ايما كان.

و لكن من قرأتي و من تجاربي المتواضعه كان رأيي الذي كتبته.

و عموما لكل شيء في الدنيا مميزات و عيوب... و لكل إنسان مميزات و عيوب.
ارجو ان اكون قد محوت اي أثر سلبي في نفسك تجاه ما كتبت في معرض كلامي عن البوست.

تحياتي و تقديري

تسنيم
كده قلبتى على سبيس توون
مش ادهم صبرى
وحشتينى يا توسى

...
غاده الكاميليا
تعرفى يا غاده؟
غاده بتاعه زمان وحشتنى جدا
نفسى ترجع

....

الربان
اثر سىء؟
يانهار ازرق انت كبرت الموضوع
وعالعموم يا سيدى عمر ماهيكون فى اثر سىء من حد بيشاركنى مواجعى
شكرا لك ولهم وللبشر اجمعين

والله هو الكلام دا فيه احاسيس كتير انا شفتها او اتعرضتلها بس انا تهت فى النص شويه
افكار لذيذه اتمنالك احلام سعيده
ابقى زورينى
http://mazaag.blogspot.com

كلام رقيق جدا بجد
ربنا يكرمك وتلاقي الحل
وتلاقي نفسك

تحياتنا مجلة حوانا

كلامك جميل

اكيد جميل

بس موش فاهمه

حزين
كويس ان فى ناس زيي
وهزورك باذن الله
....

جوانا
اه والنبى انا مش عاوزه غير دعواتكم

....

خالد
اكيد البوست الجاى هتفهم
وشكرا لزيارتك

مدونتك جميلة جدا
بس انتي
ليه كارهه الناس كده قوي

شرفتيني بالزيارة قلت اعدي اسلم عليكي..مدونتك مليانة افكار جديدة و مميزة و اسلوبك منفرد..ربنا يوفقك
تحياتي

كرانيش ، حلووووة قووووي !!
.
.
.
إنتي بتكتبي شعـر كمان تحفـة ، أنا كنت هعلق ف البوست بتاع ( أنا لا أكذب) وكنت عاوز أقول لك إنـك جميييلة فيه بجد ....


تحيااااااتي

احساسك احلى من شعرك..بس انتى داخلة مستنقع تجارب انسانية عاوز دراسة جامدة مش بس احساس انما تحياتى لهى؟

الشيطان يعظ

بالعكس انا حابه الناس جدا
والدليل احساسى بيهم واحساسى بتغييرهم
.....

نقطه ميه

انت اللى فاهمنى ياجمييل
تحياتى ليكى
.....

ابراهيم معايا

طب دى حاجه كويسه جدا
دا انت مان قلبت المدونه
انا اللى شاكره ليك جدا يا ابراهيم
.....

الفيلسوف
المهم ابقى فالحه فى حاجه
شكرا لتشريفك

اعجبتنى جرأة الفكرة وحداثتها

تحياتي لكِ عزيزتي ولمدونتك الجميلة

لا أجد ما اكتبه في هذا المكان
أعتقد انك خلصتي كل اللي ممكن يتقال

.....
ليه كده...؟؟
بجد من زمان وانا عايز اسيبلك بوست
مدونة حلوة