زمااااااااااااااااااااااااااان  

مرسلة بواسطة كرانيش

كنا واحنا صغيرين ابريا
انا فاكره انى قلت لامى مره ليه نجاه بتقول روح يانوم من عين حبيبى رغم انها بتحبه؟؟ ردت عليه بان كله كلام فاضى
وفكرت بعدها كتير هل هو فعلا كان كلام فاضى؟ومن ساعتها مش لاقيه اجابه
.........


وفاكره انى كنت زمان بشب عالحوض عشان اطول حنفيه الميه بس دلوقتى بوطى عشان الميه تبقى قريبه منى..
....

وفاكره انى مره وانا ببص من البلكونه كنت هقع من الدور التانى وقعدت اعيط عشان كنت خايفه من الموت دلوقت انا بعيط عشان خوفى من الحياه.........هى فعلا الحياه بتخوف زى العفريت؟؟؟
....

ههههههه
فاكره وانا بفتح باب التلاجه واتخلع فى ايدى حسيت ساعتها انى هوجان بس بكيت ساعتها مش عارفه ليه؟
......

ماما بتقولى وانا صغيره مكنتش بحب العب مع العيال وكنت بكتفى بالفرجه
انا مصدقاها......لانى ببساطه لسه لحد دلوقتى بتفرج

....








This entry was posted on ٠١:٠٧ . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

32 التعليقات

احنا فعلا كنا واحنا صغيرين ابريا
بس برضه لحد دلوقتي لسه ابريا
كنا زمان بنخاف من اللي منعرفوش
ولسه لحد دلوقتي
كنا بنسأل علي المجهول
ولسه بنسأل
كنا مش عارفين يعنهي ايه حب , حياه , موت , .. و وغيرها كتير
بس تقدري تقولي دلوقتي انك الحاجات دي يعني ايه؟!!!0
اللي اتغير فينا اننا لما كبرنا بقي خوفنا اكبر , وتساؤلاتنا اكتر
واتغير برضه شيء مهم جدا .. اننا مبقيناش نبين اننا بنخاف , ومبقيناش نسأل عن الغامض لينا
بس معتقدش اننا بطلنا براءه
حتي لو كنا بطلنا بكا
...............
عزيزتي
دمتي بود

بصي بقى
ما كانش له اي لزمة أول سطر ده بتاع كنا و احنا صغيرين ابريا ده
ليه بتقوليه مع انه مالوش موقع م الاعراب يعني و بوظتى ليا الحاجات الجميلة و اللحظات اللي بتحمل أكتر من معنى و أكتر من اتجاه للتفكير غير مجرد الجملة دي اللي انتي بتحاولي تحصرينا جواها ؟


المهم

عاجبني الترتيب اللي انتي ماشية بيه ده
و عجبني التساؤلات الذكية اللي انتي حاطاها في سياق المواقف


بس عاوزة أقول
ان اللي بيتفرج ده بيتفرج عشان يتعلم من بعيد
و مسيرة برضه ينزل يلعب في يوم م الايام

الفرجة جميلة وتاتى بتائج مبهرة

بس المشاركة بعد الفرجة وحسب الموضوع وميولنا لة لها اهمية كبيرة


تحياتى

ايه حكاية السفر معاك يا عم الحج؟

على فكره النقاء ده محدش عارف نهايته ايه
حابش حابش

كل ما في مدونتك جميل
المعنى و الصورة و الصوت
اول مرة ازورك
بس متأكدة مش حتكون اخر مرة
انت عسولة قوي

looool.... kont mabsoot 2wy wna ba2ra elpost ..mesh 3ref leh esra7a ...m3 en elpost 7asetoh fe 7abet tasha2om y3ni msln
هى فعلا الحياه بتخوف زى العفريت؟؟؟
elbo2 da sabetny 25er 7aga ...kan zy ma t2oly shock ....

bs enway nice blog ...this is my 1st visit
wtgg :D

looool.... kont mabsoot 2wy wna ba2ra elpost ..mesh 3ref leh esra7a ...m3 en elpost 7asetoh fe 7abet tasha2om y3ni msln
هى فعلا الحياه بتخوف زى العفريت؟؟؟
elbo2 da sabetny 25er 7aga ...kan zy ma t2oly shock ....

bs enway nice blog ...this is my 1st visit
wtgg :D

انا لسة كنت بفكر في موضوع الحوض ده امبارح ...وابتسمت بيني وبين نفسي

غير معرف  

زمااان وأنا صغير أفتكر انى متهيألى مكنتش أعرف أخاف ... يمكن كنت بتكسف لكن الخوف مكنش ليه مكان
لما بتكون صغير .. حاجات كتير مابتفهمهاش بس مش بتفرق معاك ... وانت صغير عمرك ماخفت من المجهول او من اللى هيحصللك لأن أصلا أنت مكنتش تعرف أن فيه مجهول ... دلوقت كبرت وعقلت وشوفت الدنيا وفهمت حاجات كتير ومن هنا ابتدى الخوف يتولد جواك ... خايف من بكره خايف من الموت والحياه على حد سواء ... خايف من الفشل خايف تحب... خايف تكره.. لم يعد بإمكانك الأن إلا أن تخاف ...
استر يارب

*******
شكرا على زياتك لينا نورتينا والله
ربنا مايقطعلك عاده.....

سلامو عليكو

ميكانيكى
اتنين من الناس
http://etneen-mn-elnas.blogspot.com/

اللي اتغير فينا اننا لما كبرنا بقي خوفنا اكبر
فعلا بقى خوفنا اكبر يا سلامه
شكرا على المتابعه
شغف: مش هحاول ابرر انا حطيت ليه الجمله دى بس هى شويه فضفضه مش نص ادبى
....
تامر:وتحياتى ليك برضو
...
شبابيك:بما ان للسفر سبع فوائد فلازم احط اغنيه شاديه خايفه لما تسافر سبع شهور عالعموم شكرا عالخطوه العزيزه
....
روح:شرفتينى يا قمر بس نهايه النقاء دى اللى غريبه مش المفروض اننا نسأل ايه هى نهايه النقاء؟

....
كلبوزه:والله انتى اللى جميله وعسوله منورانى يا قمر
....
كلمه:اصلى ملقتش حاجه تخلينى متفائله ومتفائلتش
....

سلاتينو:ده توارد افكار ده يا مستر؟؟
....

ميكانيكى:فى فرق كبير جدا جدا بين واحنا صغيرين وبين احنا دلوقت بس اتمنى الفرق ده مايجيش فى براءه الاطفال ونقاءهم
وربنا يستر
وربنا ما يقطعلك عاده انت كمان
وعليكو السلام

لما كنا صغيرين
كنت اخاف
م الليل وبكرة
كنت اشوف قدام عنيا
بفتة سودة
اجى اخبى الليل
ف عبى يندلق منى السكات
اصرخ اجرى ف البراح
واندفن جوة الصباح
لما اشوف الصن يقف شعر راسى
ما ارتبكش
وانسى خوفى
واقوله
بخخخخخخخخخخخخ

شعر / فتحى حمدالله ابوامل

وع العموم وصلنا مضمون رأيك فى شعرى
يا ام الكرانيش

تعرفى ان الكلام عن الطفولة له سحر
جمييييييييييييييل
بيرجعك لأيام البسمة البريئه .. بريئة او بليهه مش مهم كله بيتشابه الوقتى
فكرتينى بطفولتى انا كمان :)
شكرا على كدا .. مدونتك جميله

واحنا صغيرين ابريا وهنفضل .. اتمنى

خالص مودتى

ابو امل:ماشاء الله لا بجد شعرك العامى محصلش لا شكلى هاجى عند كتير وربنا يجعله عامر ويخليلك امل
فرى فاروه:فعلا مافيش احلى من تذكر الذكريات بجد و عالعموم العفو يا سيدى

أنا أقولك ليه يا ستي بنتمنى إن النوم يروح من عين حبيبنا علشان بنبقى متغاظين أوي إزاي عيونا تسهر وهو رمشه ينام وبيبقى نوع من أنواع المشاكسة وشغل العيال ..

انا كنت مبهور بالنص لاني مكنتش شايف جملة لما كنا صغيرين دي وكنت بحسب سلامه هو اللي بيقولها بداية لتعليقه
الجمله دي بوظت حاجات كتيرة فعلا
جميله قوي المشاهد اللي انتي جبتيها ..خصوصا مشهد الحنفيه تحفه..هو بصراحة اكتر مشهد قرب مني قوي خصوصا نهايته اللي بتمثل تنازلاتنا عشان نتغسل ..حاسس فيه بالنقاء قوي

بس الفرجه بقي جامدة لان اهم انسان في المجموعة هو اللي بيتفرج لانه الفرصة متاحة ليه للرصد اذا كان بيتفرج صح..زي حكام الكورة كده
اوعي رجليكي تتجر للعب ..اتفرجي كده واهدي علي نفسك شويه..نصيحة من واحد لعيب قديم ونفسه يرجع يحكّم او يتفرج

ربنا يديمها نعمة عليكي ياكرنوشة العزيزة
النص ممتع وصادق لحد كبيييييييير

هذا هو الفرق ما بينك وبينك

زمان وانا صغير
كنت بحلم ابقى كبير
الحلم كان برئ
مفروش بالورود
والقلب كان جرئ
مليان بالوعود
ولما كبرت قلت ياريت
ما كنت حلمت ولا اتمنيت
قلت ياريتني
فضلت صغير زى زمان

حلمت زمان ببيت
وبقلب يكون معايا
وم الاحلام صحيت
على جرح مالوش نهاية
وداريت وداريت
الجرح فى قلبي داريت
ولقيت العمر يا دنيا قصير
قلت يا ريتني
فضلت صغير زي زمان

بس هيا كده الدنيا لازم نكبر
انتى عارفه انا كل مااشوف اطفال صغيرين بيلعبوا اقول فى نفسى عيشوا قبل ماتكبروا وتموتوا

رعى الله ايام الطفوله انها على جهلها احلى واهنا ماليا
ليالى اظن الكون ارثى واننى اعير النجوم الزهر نورا بهائيا
واحسب بطن الارض واليم والدجى مثاوى للجن المخاوف خوافيا

تحياتى ليكى كرانيش
تشرفنى زيارتك

http://www.7aagat.blogspot.com/

يا ريتنا نفضل صغيرين على طول

غير معرف  

وجع
هو لسه في حد بيفتكر
كويس والله
علي فكرة انا عارفة انت ليه عيطي لما
باب التلاجة انخلع في ايدك
علشان خايفة تنضربي
ولحد دلوقت خايفة بدليل انك لسه بتتفرجي وعموما اسمعي كلام سيزيف وافضلي اتفرجي وبس نجاةعايزاه يدوق شويه من اللي هي شايفاه يمكن يحس

غير معرف  

علي فكرة انا كنت بوطي للحنفية برضه ولسه بوطي
علي فكرة كمان هو انت ماعيطيش لما كنت هتقعي وللا ايه

غير معرف  

انا كنت فاقدة جزء من النص علشلن كده سالتك عيطي وللا لا

انا حاسس انك فى حيره
بس لو جاوبتى على السؤال ده حيرتك هتنتهى

ليه لما الانسان اول ما يتولد بيأذنوا فى ودنه ولما يموت يصلو عليه من غير اذان

تسنيم:تصدقى ممكن؟
....

فرى فاروه:فى الدنيا بس هاجى قريب
...
انا مش عارفه الجمله دى عامله فيكو ايه؟؟؟
بس انا متهيالى ان مش اللى بيتفرج هو اللى بيبقى اهم واحد عارف مين اهم واحد اللى بيقود اللعبه
....

ادم المصرى:منور يا فندم
....
بس هيا كده الدنيا لازم نكبر
عجبتنى موووت الكلمه دى بالظبط زى ما عجبتنى الاغنيه

....
شيماء: مكانش حد غلب يا بنتى
....
وجع:اه انا
بس انا مكنتش خايفه من الضرب لان دى كانت حاجه مليش ذنب فيها وبابا وماما قعدوا يومها يضحكوا كتيييييييير
....
ياسر شمس الدين:اه لييييييييه بقه
....
بحبكم

بطلتي تكتبي ليه ؟؟؟

كرانيش: أرد عليكي بالنيابة عن ياسر شمس الدين.. لأن حياة الانسان هي الفترة اللي بين الأذان والصلاة.
الأذان اللي اتأذن في ودنه يوم ما اتولد والصلاة اللي اتصلت عليه يوم ما مات بس كل الناس بيغفلوا عن إن حياتهم في الدنيا هي الفترة القصيرة دي.
محبتي

عندي بوست شبه ده وبرده اسمه زمان بس ده كنت كاتباه مثلا في اول ما عملت البلوج


لا تخجل من نفسك فالاخرون عندهم نفس الافكار السخيفة
انيس منصور



ليه يا زمان ما سيبتناش ابرياء

انا وافكارى :استنانى قريب جدا
...
تسنيم: والله تفسير منطقى برضو منورانى يا قمر
...
لميا: عمرى ما هخجل يا لميا يا عسل وانا اتشرف انى كتبت حاجه انتى كنتى كتباها

مبروك النيولوك الجميل دةوبجد الاغنية حلوة وانا بحبها وشيفة انها مشية مع جو اخر عمل انت قولتهولى
مبروووووووووووووووووووووووووووووووك

يمكن اول مرة ادخل هنا

بس الموضوع ده جذبني
لاني برضه اقعد مع نفسي واقعد افكر ..لما كنت صغير.. يعني في التلاتينات كده




:)))


برافو عليك

بس انت بتتكلمي على امبارح او اول امبارح بالكتييير قوي