مرسلة بواسطة كرانيش




-1-


كلام تايه مابين السطر والتانى


يعدينى


يروح لبعيد


يتوه مايتوه


ماتفرقشى


المهم انه بيخرج من سطور الكتمه


من حدود الآهه وال معرفش




-2-


أنام واحلم


وانام تانى


واخاف اصحى


يخاف الحلم من خوفى


يقوم يجرى مايرجعشى


وحت الحلم مستكتر يبات الليل مع رمشى


يقوم يمشى


وانا نايمه بلا احلام


متفرقشى




-3-


مرايه..


وفيها الصوره مش صورتى


أمد الايد...تمد الايد


ابص بعيد..تبص بعيد


لكنّ الحيره مش حيرتى


ولا هى خطوط العمر مرسومه على جبينى


ولا هى بتشبهلى


اكيد هىّ صدى خوفى من الأيام




-4-




بيأمرنى صدى صوتى


أكون الحلم ف عيون الصبا الوردى


وبرفض أسمع الكلمه


واكون ازاى كما بيقول


وانا جوايه ميت ضلمه


وصوت زحمه


وميت أيوب بيتحايلو على الدنيا


"متجرحيهاش"


وتجرحنى


ماتفرقشى


This entry was posted on ١٩:٤٠ and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom) .

22 التعليقات

حلوة كتير وكلماتها رقيقة ودافئة
تحياتي

غير معرف  

بسم اللة الرحمن الرحيم
بصراحة كلا م جميل جدا وتعبيرات سهلة ومعانيها كبيرة فى نفس الوقت .........
يارب عن قريب نقرالك ديوان...........لكن فى حاجة نفسى اقولهالك ....حاولى تكتبى حاجة فيها امل ..او فاطمة مش هتفرق المهم تبقى لونها فاتح ....وبالتوفيق انشاء اللة

غير معرف  

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Monitor de LCD, I hope you enjoy. The address is http://monitor-de-lcd.blogspot.com. A hug.

خواطرك سكر معقود

بشويش عليها ياحروف
بالراحه عليها ياكلام
اياكي ياحروف
تزرعي جواها الخوف
اياك ياكلام
تشخبط لهافي الأحلام

بشويش عليها يامرايا
بشويش عليها ياصوت
إياكي يامرايا
تنسى تفاصيل وردايه
وإياك ياصوت
من غير غناها نموت


تحياتي لكِ ياكرانيش
وللعلم أنتي مدونة لها مني كل تقدير واحترام أنا فقط زي ما بتقول ستي اللي بيحب حد أو يعزه يفضل يناغشه

وبعدين تعالي هنا ايه حكاية فهمان عليه
بقولك ايه خلي البساط أحمدي
هو في زي لهجة المصريين

تحياتي وتشرفيني في كل وقت
ارابيسك

مدونه جميله

وكلمات اجمل


ماشاء الله

الى الامام دائما

حمد الله على السلامه
انا قولت انتى سيبتى المدونه وعزلتى ولا حاجة
بس عودة قويه جدا
اسلوب رائع
واحاسيس رقيقة
الى الامام دايما
سلالالالالالالالالالالالام

ربنا يخليكي يا كرانيـش :)


و تسلم إيدك، قصيدة على سهولتها الفظيييعة، حلوووة قوووي ،
.
.
يعني السهل الممتنع من بابه
.
ع فكـرة أنا عديت هنا 3 مرات، وكنت أتسحب ف القراية، وأكتشف إني معلقتش
مممممممممممممم
آه، محتاجة بس (تقريبًا) تغيري نوع الخط، وتميزي ف طريقة الكتابة على عادة شعراء العامية في مثل :
( من حدود ال آهـة والـ معرفش)
.
.
بس حلو قوووي بجد

ههههههه .
.
.
محتاج أضحك حبة كمااان، عشان إنتي كمااان من الشرقيــة :)
.
.
يعني أجدع ناس، وأحلى ناس
و....
..
.
وكده يعني :)
عاوزين نعمل رابطة مدونو الشرقية يا جماعة (ولا الأقاليم) :)

اكينول

ان شاء الله سوف اسى

...

انا حر

نشكر تشريفكم يا فندم
....

اخت القمر

ربنا يخليكى يا قمر
هحاول ان شاء الله اكتب امل او فاطمه او احمد
نفسك انتى انا عارفه
ربنا مايحرمنيش من طلتك عليا...

....

يتيم الشعر

منور يا يتيم

....

حسن ارابيسك

ايه الشعر ده؟

انا بحييك من موقعى هذا على الكلام الجميل ده وان شاء الله هحاول اخلى البساط احمدى

تحياتى لك ايضا
....

حسام يحي

ربنا يخليك يا فندم
منورنا

....

حدوته

الله يسلمك يا فندم
ان شاء الله مش هيحصل انى اسيب المدونه
لانها بقت جزء منى
شكرا لتشريفك
...

ابراهيم معايا

عارف؟
بيسعدنى جدا ان حد يقول عن اسلوبى انه بسيط وسهل ممتنع
الكلمه دى اتقالتلى كتير جدا وكل مره بيبقى ليها مذاق خاص

بالنسبه للتعليق التانى
انا مش شايفه اى داعى يخليك تضحك عشان انا من الشرقيه


بالنسبه للرابطه
فياريت
نحن معك

يا ستي مش ضحك عشان إنتي من الشرقية أبدًا، بس الفكرة إني كل ما تعجبني مدونة(اليومين دول) تطلع من الشرقية :)
.
.
بــــس ، يعني عندكو منجم
.
وبعدين أنا كنت دخلت عندك كثير زمان، بس ماخدتش بالي م الموضوع ده

تحياتي مرة أخرى

أسفه لم أقرأ موضوعك لكن أمامي مهمة نشر مدونه في غاية الاهميه أنشرها بين المدونين ان استطعت
ادعوكم لزيارة هذه المدونه
http://www.ta7arosh.blogspot.com/

أحلى حاجة في قصايدك أنها مش بناتي
وبرغم كدة حضور البنت فيها واضح و قوي
لأن أنا كان عندي مشكلة مع شعر البنات أنه كان دايما لا يبقى مسهوك جدا لدرجة الفقع ، يا إما يبقى مخنشر لدرجة الأسترجال .. و في الحالتين الكلام كان بيبقى في قمة المرض ولا علاقة له بالشعر

من متابعتي لقصايدك قدرت أشوف فيها الشعر الإنساني اللي بيخلي الشاعر فعلا شاعر جامد

أكتر حتة عجبتني كان المقطع التالت :

مرايه..

وفيها الصوره مش صورتى

أمد الايد...تمد الايد

ابص بعيد..تبص بعيد

لكنّ الحيره مش حيرتى

ولا هى خطوط العمر مرسومه على جبينى

ولا هى بتشبهلى

اكيد هىّ صدى خوفى من الأيام



من أجمد لأجمد يا صديقتي

مرايه..



وفيها الصوره مش صورتى



أمد الايد...تمد الايد



ابص بعيد..تبص بعيد



لكنّ الحيره مش حيرتى



ولا هى خطوط العمر مرسومه على جبينى



ولا هى بتشبهلى



اكيد هىّ صدى خوفى من الأيام


برافو بجد
برافو
كلمات معبرة الي ابعد الحدود
اكثر من رائع اسلوبك ده
اجبرتين اكمل

ابراهيم معايا

ده طبيعى على فكره اصلا نحن نختلف عن الاخرين

بس منور والله يا فندم

.....

مس دوت

الاعلان وصل
....

السيد شبل

اعزك الله

....

محمد عبدالحى

والله بفرح لما اشوف تعليقك عندى
ودى شهاده اعتز-جدا-بيها
والجزء اللى انت اخترته كل ما حد يسمع القصيده بيعجبه المقطع ده

اكرمك الله
....

مها زين

اهه مها كمان عجبها نفس المقطع
ازيك يا موهه
منورانى يا بنوته

اللةةة وحشنى اوى كلامك يا بت اية الحلاوة دى معرفش لية انتى بالذات لما بقرالك بحس انى زى ماكون ببص فى مراية زى ما اكون انا الى كاتبة الكلام دة بجد وحشتينى

غير معرف  

الموضوع جااااااااااامد يا سمر ودي عوايدك علي طول استمري يابنتي وربنا يكرمك



عمك عمرو حسن

السلام عليكم..
رائع يا سمر..أنا عرفتك عن طريق الشاعر الجميل عمرو حسن..
إن شاء الله أكون متابع دايماً..
سلام

"أنام واحلم
وانام تانى
واخاف اصحى
يخاف الحلم من خوفى
يقوم يجرى مايرجعشى
وحت الحلم مستكتر يبات الليل مع رمشى
يقوم يمشى
وانا نايمه بلا احلام
متفرقشى
مرايه..
وفيها الصوره مش صورتى
أمد الايد...تمد الايد
ابص بعيد..تبص بعيد
لكنّ الحيره مش حيرتى
ولا هى خطوط العمر مرسومه على جبينى
ولا هى بتشبهلى
اكيد هىّ صدى خوفى من الأيام"

ايه ده يا فندم .. بجد بجد الحته دي أخدتني شويه في معانيها وسرحت كتيييير .. لكن الحمد لله رجعت عشان أعلق

حقيقي كتابتك جميله يمكن لأنها رغم بساطتها لغويا إلا إنها شايله جواها كتير

تقبلي تحياتي

دي تاني مرة اقراها هنا
وبردو كنت عند محمد عبد الحي الاول
بس الداخلة دي ملقيتلهاش سكة في موسيى باقي السطور :

المهم انه بيخرج من سطور الكتمه
من حدود الآهه وال معرفش

بس اكيد بردو انا اللي معرفشي
:)
جميلة بجد تسلم ايدك
المهم انتي سمعتي عن سلسلة مدونات مصرية للجيب
اتمنى تمري على المدونة دي
http://sneen.blogspot.com/2008/06/blog-post.html
وانا رشحت من مدونتك بعض الاعمال اتمنى تتابعى من المنشور في المدونة هناك
ومن الفيس بوك بردو
http://www.facebook.com/group.php?gid=13820826455
سلامي لكي